Toimialat

Mitä tarkastuslautakunta tekee?

Katso tarkastuslautakunnan arviointityöhön johdattava lyhyt video (1:56).

Suositusten vaikuttavuus

Tarkastuslautakunnan vuonna 2017 antamat suositukset johtivat toimenpiteisiin, lukuun ottamatta omistajaohjauksen kaksoisrooleja koskeneita suosituksia.
Lue lisää suositusten vaikuttavuudesta ›

Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja keskushallinnossa. Tytäryhteisöjen tavoitteista toteutumatta jäi muun muassa Stadion-säätiön tavoite Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen etenemisestä kustannusarviossa ja aikataulussa.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›

Kaupungin talous

Kaupungin talous vuonna 2019 oli vahva. Koronavirusepidemia heikentää kaupungin taloutta vuonna 2020.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›

Tilankäytön tehostamisen vaikutukset

Tilankäytön tehostamisesta ja siihen tähtäävien toimintatapojen uudistamisesta on saatu vaihtelevia tuloksia kaupungin eri palveluissa. Asiakkaiden ja henkilöstön näkemysten ottaminen huomioon on kuitenkin havaittu tärkeäksi tilauudistuksissa.
Lue lisää tilankäytön tehostamisen vaikutuksista ›

Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus ja kokonaisuuden hallinta

Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus on järjestetty pääosin tarkoituksenmukaisesti. Kaupunkitasolla ongelmana on, ettei pormestarin ja apulaispormestareiden työnjakoa omistajaohjauksessa ole määritelty.
Lue lisää liikunta- ja kulttuuripalvelujen arvioinnista ›

Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutuminen

Kaupunkistrategiassa varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat pääosin toteutuneet, mutta henkilöstövaje voi heikentää tavoitteiden toteutumista jatkossa.
Lue lisää varhaiskasvatuksen arvioinnista ›

Lapsiperheiden kotouttaminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla

Lapsiperheiden kotouttamista on edistetty kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla, mutta toimialan on lisättävä oman henkilöstönsä osaamisen kehittämistä kotouttamisessa.
Lue lisää lapsiperheiden kotouttamisesta ›

Esteettömyyslinjausten toteutuminen

Rakennetun ympäristön esteettömyyttä on edistetty aktiivisesti 2010-luvulla, mutta yhteistyön lisäämiselle vammaisyhdistysten kanssa on yhä tarvetta. Rakennetun ympäristön esteettömyyden toteutuminen suunnitelmien mukaisena tulisi varmistaa.
Lue lisää esteettömyyslinjausten toteutumisesta ›

Digitaalisten asiointipalvelujen laatu

Helsingin digitaalisten asiointipalvelujen laatu on pääosin hyvä, kun sitä verrataan valtakunnalliseen digitaalisten asiointipalvelujen laatukriteeristöön. Palvelujen löydettävyydessä ja sujuvuudessa on kuitenkin kehitettävää.
Lue lisää digitaalisten asiointipalvelujen arvioinnista ›

Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut

Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut ovat laadukkaita, mutta kaikki kuntalaiset eivät pysty käyttämään niitä. Siksi perinteisten palvelukanavien käyttö tulee mahdollistaa tulevaisuudessakin.
Lue lisää terveydenhuollon sähköisistä asiointipalveluista ›

Digitalisaation toteutuminen perusopetuksessa

Perusopetuksessa on käytössä riittävät ja toimivat digitaaliset ympäristöt, järjestelmät ja laitteet, mutta niitä tulee kehittää ja uusia. Opettajien digitaaliset ja pedagogiset taidot eivät ole parantuneet suunnitellusti, ja riittävä seurantatieto oppilaiden osaamisen kehittymisestä puuttuu.
Lue lisää digitalisaation toteutumisesta perusopetuksessa ›

Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvonta

Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvontaa voidaan pitää tyydyttävänä kaupungin omassa tuotannossa ja riittävänä ostopalveluissa.
Lue lisää vanhusten hoidon laadunvalvonnasta ›

Suun terveydenhuollon saatavuus ja tuloksellisuus

Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto on laadukasta, mutta hoitoon pääsy on ollut vaikeaa erityisesti yhteydensaannin ongelmien ja kiireettömien aikojen puutteen vuoksi.
Lue lisää suun terveydenhuollon arvioinnista ›

Yhteistyö ja moniammatillisuus perhekeskuksissa

Perhekeskusmalli on lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Perhekeskustyö on vasta alussa useilla Helsingin alueilla ja kehittämistarpeita on edelleen.
Lue lisää perhekeskusarvioinnista ›

Katutyömaahaittojen hallinta

Kaupunki ei kykene riittävästi valvomaan suurta määrää työmaita eikä epäkohtien ilmetessä puuttumaan toimintaan riittävän tehokkaasti. Katutyömaahaittojen arviointia tekevät suuret ammattirakentajat, mutta ne vastaavat vain noin puolesta kaivutyömaista kaupungin alueella.
Lue lisää katutyömaahaittojen hallinnasta ›

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2016 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Lue lisää suositusten vaikuttavuuden arvioinnista ›

Tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seuranta

Tilintarkastuksen havainnoista osa on toistuvia. Esimerkiksi muistiotositteisiin ja tase-erittelyihin liittyviä suosituksia on toteutettu puutteellisesti.
Lue lisää tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seurannasta ›

Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Lue lisää sitovien tavoitteiden arvioinnista ›

Kaupungin talouden arviointi

Kaupungin taloudellinen tilanne on hyvä: lainakanta aleni edelleen, vaikka investointeja tehtiin lähes 700 miljoonalla eurolla.
Lue lisää talouden arvioinnista ›

Palkitsemisen yhdenmukaisuus ja tasa-arvoisuus

Kaupunki pyrkii yhdenmukaiseen ja tasa-arvoiseen palkitsemiseen. Henkilöstötietojärjestelmät eivät tue palkitsemisen seurantaa.
Lue lisää palkitsemisen arvioinnista ›

Perusopetuksen alueellinen tasa-arvoisuus

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii alueellisesti tasa-arvoiseen perusopetukseen. Alueellisia eroja syntyy muun muassa suomi toisena kielenä eli S2-oppilaiden painottuessa idän ja koillisen alueille.
Lue lisää perusopetuksen alueellisesta tasa-arvoisuudesta ›

Toimeentulotuen siirto Kelaan

Asiakkaiden asema on osin parantunut perustoimeentulotuen Kela-siirrossa, mutta myös väliinputoajia löytyy.
Lue lisää toimeentulotuen Kela-siirron arvioinnista ›

Lasten ja nuorten pääsy mielenterveyspalvelujen piiriin

Kaupungin tulisi järjestää lasten ja nuorten lieviä ja keskivaikeita mielenterveysongelmia arvioiva ja hoitava yksikkö, sillä matalan kynnyksen palveluissa ei kyetä hoitamaan kaikkia, eivätkä useat ongelmat edellytä erikoissairaanhoitoa.
Lue lisää lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen arvioinnista ›

Lasten ja nuorten pääsy kuntoutusterapioiden piiriin

Lasten ja nuorten kuntoutuspalveluissa toiminta- ja puheterapiaa ei ole riittävästi. Kaupungilta puuttuu neuropsykologisen kuntoutuksen asiantuntemus.
Lue lisää lasten ja nuorten pääsystä kuntoutusterapioiden piiriin ›

Omaishoitoa tukevien palveluiden laatu ja riittävyys

Omaishoitoa tukevat palvelut ovat monipuolisia, mutta palvelutarjontaa ei hyödynnetä täysimääräisesti. Palvelujen laadussa omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikana on parannettavaa.
Lue lisää omaishoitoa tukevista palveluista ›

Päästövähennysten toteuttaminen

Toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi on toteutettu, mutta päästöt eivät ole vielä merkittävästi vähentyneet. Lähivuosina haasteellista on sähköautojen ja niiden latauspisteiden määrän kasvattaminen sekä Helenin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen.
Lue lisää päästövähennysten toteuttamisesta ›

Luonnonsuojeluohjelman toteuttaminen

Luonnonsuojeluohjelman 2015–2024 tavoitteiden toteutumista on edistetty. Luonnonsuojelualueiden perustaminen suunnitellussa aikataulussa on haastavaa.
Lue lisää luonnonsuojeluohjelman toteuttamisesta ›

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2015 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.

Sitovien toiminnan tavoitteiden arviointi

Sitovien tavoitteiden toteutuminen vaihteli toimialoittain.

Kaupungin talouden arviointi

Kaupungin talous on vahva, mutta sote- ja maakuntauudistus luo epävarmuutta.

Henkilöstön työhyvinvointi ja sairauspoissaolojen hallinta

Henkilöstön työhyvinvointi on pääosin parantunut. Kannustimien luominen osatyökykyisten työllistämiseksi parantaisi sairauspoissaolojen hallintaa.

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n omistajaohjaus

Hekan omistajaohjaus on ollut tarkoituksenmukaista. Esteellisyyssääntelyn tiukentuminen tulee kuitenkin ottaa huomioon omistajaohjauksessa.

Asunnottomuuden vähentäminen

Asunnottomuusohjelmia on toteutettu ja pitkäaikaisasunnottomuutta on saatu vähennettyä, mutta asunnottomuus kokonaisuutena on kasvanut ja muuttanut muotoaan.

Tavoitteena Suomen yritysmyönteisin kaupunki

Yritysmyönteisyyttä tukevista strategian toimenpiteistä pääosa on toteutettu. Yritysmyönteisyydessä on kuitenkin parannettavaa.

Lasten ja nuorten mahdollisuus harrastaa

Kaupunki on parantanut lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Harrastusten hinta ja tietämättömyys mahdollisuuksista voivat olla harrastamisen esteenä.

Oppisopimuskoulutukselle asetettujen tavoitteiden toteutuminen

Oppisopimuskoulutusta on kehitetty nuorille ja maahanmuuttajille paremmin sopivaksi. Oppisopimusten määrä ei ole kasvanut tavoitellusti.

Asuntotonttien alennettujen vuokrien taloudelliset vaikutukset

Asuntotonttien maanvuokran määrittelyperiaatteiden läpinäkyvyyttä tulee parantaa. Arvioinnin perusteella alennettujen tonttivuokrien muodossa annettavan tuen suuruusluokka on 40 miljoonaa euroa vuodessa.

Liikuntatoimen strategisten tavoitteiden toteutuminen

Liikuntastrategian tavoitteet ovat pääosin toteutuneet. Terveyttä edistävää liikuntaa on lisätty ja avustusjärjestelmä uudistettu.

Saattohoidon riittävyys ja laatu

Saattohoito on laadukasta varsinkin vaativalla erityistasolla (HYKS) ja erityistasolla Suursuon sairaalassa ja kotisairaalassa, mutta perustason hoidossa osaaminen ja edellytykset vielä vaihtelevat.

Kulttuuristrategian hyvinvointitavoitteiden toteutuminen

Lasten ja nuorten kulttuuritoimintaa on lisätty kulttuuristrategian mukaisesti. Julkisen liikenteen maksut rajoittavat kuitenkin edelleen kouluajalla tapahtuvaa osallistumista kulttuuritoimintaan.

Perusopetuksen kouluverkon kehittäminen

Peruskouluja on yhdistetty kaupunginhallituksen päättämien linjausten mukaisesti. Lapsivaikutusten arviointia ja asukkaiden osallisuuden toteutumista on kehitettävä.

Tuloksellisuuden mittaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden mittaaminen on vasta alkamassa.

Terveysasemapalvelujen saatavuus

Hoitotakuu toteutuu, mutta erityisesti itäisen Helsingin terveysasemilla jonot ovat pitkiä.

Kotihoidon riittävyys ikääntyneiden palvelutarpeeseen nähden

Kiire on heikentänyt palvelun laatua. Ympärivuorokautisen hoidon arviointiprosessi kestää kauan.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen saatavuus ja riittävyys

Palveluiden saatavuutta ja riittävyyttä on parannettu, mutta asumispalvelujen hoitoketju ei ole sujuva.

Kaupunkimarkkinointi ja matkailun kehittäminen

Kaupunkimarkkinointia ja matkailua on kehitetty pääosin strategian mukaisesti. Kaupungin myöntämät tuet suurtapahtumille eivät ole läpinäkyviä eikä niiden myöntäminen yhtenäistä.

Sukupuolten tasa-arvon edistäminen lasten ja nuorten palveluissa

Varhaiskasvatuksessa, nuorisotoimessa sekä koulutus- ja nuorisotakuun palveluissa on toteutettu tasa-arvosuunnitelman toimenpiteitä. Liikuntavirastossa sukupuolten tasa-arvotyö on ollut vähäistä.

Suurien liikenneinvestointien ja tontinluovutuksen koordinaatio

Tontinluovutuksen ja suurien liikenneinvestointien koordinaatio on ollut riittävää.

Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistajaohjaus

Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistamisen tarkoitusta ei ole määritelty.

Tilinpäätösraportoinnin antama kuva tuloksellisuudesta

Tilinpäätös ei anna monipuolista ja kattavaa kuvaa siitä, onko toiminta taloudellista, tuottavaa, vaikuttavaa ja laadukasta.

Avoimen datan julkaiseminen ja hyödyntäminen

Avoimen datan julkaisemista on lisätty, mutta saatuja hyötyjä on vaikea osoittaa.

Strategiaohjelman 2013-2016 toteuttaminen

Kaupungin strategiaohjelman toteuttamisesta on vaikea saada kokonaiskuvaa.

Kaupungin talouden arviointi

Kaupungin talous on vahvalla pohjalla.

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2014 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty lähes poikkeuksetta.

Sisäinen valvonta ja riskienhallinta

Sisäistä valvontaa ja riskienhallinnan tilaa on parannettava.

Vaikutusten arviointi kaavoituksessa

Säädöksissä asetetut vaatimukset kaavojen vaikutusten arvioinnille toteutuvat kaupunkisuunnitteluvirastossa hyvin.

Työnohjauksen riittävyys ja vaikuttavuus opetusvirastossa

Työnohjaus koetaan vaikuttavana, mutta sitä ei ole riittävästi tarjolla.

Lähiliikuntapaikat ja kaupunkilaisten liikunnan lisääminen

Lähiliikuntapaikkojen rakentamisen ja ylläpidon rahoittamisessa olisi kehitettävää.

Positiivinen diskriminaation tavoitteiden toteutuminen Helsingin kouluissa

Positiivisen diskriminaation määrärahan perimmäiset tavoitteet toteutuvat varsin hyvin.

Omaishoidon lakisääteisen vapaan järjestäminen ja palvelun riittävyys

Kaupungin toimet eivät ole olleet riittäviä omaishoidon lakisääteisen lomituksen järjestämiseksi.

Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avustajapalvelun toteutuminen

Tilastojen mukaan subjektiivinen oikeus henkilökohtaisen avustajan saamisesta Helsingissä on toteutunut hyvin.

Nuorten päihdehoitoon pääsy

Nuoren mahdollisen moniongelmaisuuden vuoksi oikeaa palvelua tai hoitopaikkaa voi olla vaikea löytää.

Kuntouttavan työtoiminnan tulokset

Kaupunki on lisännyt aktiivisesti kuntouttavaa työtoimintaa ja on tällä kyennyt vaikuttamaan siihen, että kuntoutettavien elämäntilanteen hallinta ja valmius osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin on parantunut.

Nuorten toimeentulotukiasiakkaiden syrjäytymisen ehkäiseminen

Sosiaalityön mahdollisuuksia nuorten tukemisessa ei ole voitu täysimääräisesti hyödyntää, koska toimeentulotukihakemusten käsittely vie entistä suuremman osan sosiaalityöntekijöiden työajasta.

Toimenpiteet kaupunkilaisten terveyserojen kaventamiseksi

Terveyserot ovat sairastavuusindeksillä mitaten hieman tasoittuneet peruspiireittäin vuosina 2009–2011, mutta pidemmällä aikavälillä väestöryhmittäinen ja alueellinen eriytyminen on Helsingissä kuitenkin voimistunut.

Designpääkaupunkihankkeen 2012 onnistuminen

Helsingin tunnettuus vahvistui designvuonna, koska medianäkyvyys oli kansallisesti ja kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta.

Toimenpiteet valtuutettujen aloitteiden ja toivomusponsien johdosta

Valtuutettujen mahdollisuutta tehdä aloitteita ja toivomusponsia ei voida pitää kovin merkittävänä tapana vaikuttaa kaupungin toimintaan.

Helsingin järjestöavustusten jakoperiaatteiden toteutuminen

Virastot noudattavat kaupungin linjauksia ja yleisohjetta avustusten myöntämisessä.

Joukkoliikenneinvestointien kustannustehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus

Joukkoliikenteen nopeuttaminen on erittäin kustannustehokas tapa edistää joukkoliikennettä.

Kaupungin taloudellinen tuki tytäryhteisöille

Asumiseen liittyvä panostus on erittäin merkittävä: vuonna 2013 tytäryhteisöille myönnetyistä lainoista 421,9 miljoonaa euroa liittyi asumiseen.

Yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa

Käytännössä kaupungin mahdollisuudet yhteistyön välttämiseksi ovat vähäiset.

Virastojen tietojärjestelmähankkeet

Hyötyjen etukäteisarviointi oli tehty perusteellisesti vain euromääräisesti suurimmassa hankkeessa.

Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa

Virastojen ja laitosten hankinta- ja kilpailuttamisosaamisen taso palveluhankinnoissa on strategiakaudella jonkin verran parantunut.

Talousarvioraamin ohjausvaikutus ja sitovien taloudellisten tavoitteiden sitovuus

Kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvioraami on ohjannut talousarvion tasoa varsin hyvin erityisesti talousarviovuosina 2013 ja 2014.

Kaupungin talouden tila ja kehitys

Kasvaneen velkamäärän kustannukset vievät aiempaa suuremman osan tulorahoituksesta.

Sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden arviointi

Hallintokunnille asetetuista, vuoden 2013 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 80 prosenttia.

Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.

Koulujen ja päiväkotien sisäilmakorjaukset

Kaupungin menettelytavat sisäilmakorjausten onnistumisen varmistamiseksi eivät ole riittäviä.

Kaupungin vuokra-asuntojen myöntämisperusteet ja valvonta

Kaupungin ARA-vuokra-asuntojen asukasvalinnat perustuvat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen asettamiin sääntöihin.

Kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen

Virastot ovat osittain ryhtyneet edistämään toimenpiteitä, joilla on vaikutuksia asumisen kohtuuhintaisuuteen.

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen järjestäminen sekä riittävyys Helsingin peruskouluissa

Oppilaan saama tuki on nykyään systemaattisempaa ja tavoitteellisempaa kuin ennen.