Johtaminen
Sään ääri-ilmiöihin sopeutuminen ja varautuminen Helsingissä
Helsingin operatiivinen varautuminen on hyvällä tasolla, mutta sopeutuminen ja varautuminen edellyttävät muutoksia maankäytön suunnittelussa ja rakentamisessa sekä päätöksiä varautumisen tasosta.
Lue lisää Sään ääri-ilmiöihin sopeutumisesta ja varautumisesta ›
Konsernille asetetut tavoitteet
Merkittävimpien tytäryhteisöjen tavoitteista toteutui lähes puolet. Liikunta-alan tytäryhteisöjen tavoitteet toteutuivat lähes kokonaan. Joidenkin tavoitteiden toteutumista on kuitenkin vaikeaa arvioida.
Lue lisää konsernille asetetuista tavoitteista ›
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurto
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurron kohdalla on tullut ilmi puutteita kaupungin tietoturvakontrolleissa, tietoturvan ylläpidon vastuissa ja tiedon säilyttämiseen liittyvissä käytännöissä. Tietomurron seurauksena esille on noussut tarve tietoturvajohtamisen selkeyttämiselle.
Lue lisää kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurrosta ›
Kaupungin talous
Vuonna 2024 menokasvu oli strategian tavoitetta suurempi. Edellisinä vuosina tavoite onnistuttiin saavuttamaan. Lainakanta on pienentynyt, mutta erityisesti konserniyhteisöille annettujen lainojen takaukset ovat lisänneet kokonaisvastuita.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›
Tuottavuutta lisäävien uudistusten toteuttaminen
Kaupunkistrategian 2021–2025 mukainen tuottavuutta ja tehokkuutta lisäävien uudistusten suunnittelu ja toteutus oli käynnistynyt toimialoilla ja liikelaitoksissa. Kaupunkiympäristön toimialalla ja rakentamispalveluliikelaitos Starassa oli järjestelmällisesti toteutettu ohjelman mukaisia toimenpiteitä ja saavutettu tavoiteltuja vaikutuksia.
Lue lisää tuottavuutta lisäävien uudistusten toteuttamisesta ›
Helen Oy:n ympäristötavoitteiden edistäminen
Helen on pääosin edistänyt kaupunkikonsernin ympäristötavoitteita, mutta poltettavan biomassan ekologinen kestävyys vaatii lisähuomiota. Helen panostaa pienydinvoiman edistämiseen.
Lue lisää Helen Oy:n ympäristötavoitteiden edistämisestä ›
Katutöiden koordinointi ja haittojen vähentäminen
Kaupunki on tehnyt toimenpiteitä katutöiden haittojen vähentämiseksi, mutta toimia on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa. Lainsäädäntö ei toistaiseksi tue katutyöhaittojen vähentämistä.
Lue lisää Katutöiden koordinoinnista ja haittojen vähentämisestä ›
ICT-palveluhankintojen tuottavuus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toteuttamien ICT-palveluhankintojen ei voida todeta johtaneen säästyneisiin menoihin. ICT-palveluhankintojen avulla on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan tuottavuutta jonkin verran.
Lue lisää ICT-palveluhankintojen tuottavuudesta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ›
Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut lapsiperheille
Ruotsinkieliset asiakasperheet saavat suurimmassa osassa arvioiduista palveluista yhtä hyvin tai joissakin palveluissa jopa paremmin palvelua kuin suomenkieliset. Ruotsinkielistä palvelua ostetaan eräissä lastensuojelun yksittäisissä palveluissa, joissa omaa henkilöstöä ei ole.
Lue lisää ruotsinkielisistä sosiaali- ja terveyspalveluista lapsiperheille ›
Tiedonkulku ja yhteistyö perusopetuksen ja lastensuojelun välillä
Perusopetuksen ja lastensuojelutarpeen arvioinnin tiedonvaihdossa ja yhteistyössä on pääosin noudatettu kaupungin ohjeita. Ohjeistuksia on kuitenkin paljon, eivätkä ne ole kaikilta osin selkeitä ja yhdenmukaisia. Oppilashuollon ja lastensuojelun konsultaatiokäytännöt ovat toimivia, ja henkilöstön osaamista on kehitetty.
Lue lisää tiedonkulusta ja yhteistyöstä perusopetuksen ja lastensuojelun välillä ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2022 arviointikertomuksen suosituksista 96 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2022 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Talousarvion 2023 sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 58 prosenttia ja niitä kuvaavista mittareista 60 prosenttia.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Konsernille asetetut tavoitteet
Tytäryhteisöille asetetaan tavoitteita omistajastrategioissa. Tavoitteiden toteutumista on kuitenkin vaikeaa arvioida tavoitteiden epämääräisen asettamisen vuoksi.
Lue lisää konsernille asetetuista tavoitteista ›
Nuorisotyön vahvistaminen
Koronapandemian aikana jalkautuvasta työstä tuli osa perusnuorisotyötä. Nuorisotyöyksiköiden resursseilla ei kuitenkaan kyetä vastaamaan lisääntyneisiin tehtäviin ja tarpeisiin. Henkilöstön rekrytointi on vaikeutunut.
Lue lisää nuorisotyön vahvistaminen -arvioinnista ›
Kaupunkiuudistuksen eteneminen
Kaupunkiuudistus on vasta alussa, ja toistaiseksi alueilla on toteutettu melko pieniä toimenpiteitä. Kaupunkiuudistuksen tavoitteita on kuitenkin pyritty edistämään.
Lue lisää kaupunkiuudistuksen etenemisestä ›
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen varautuminen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi on varautunut häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin pääosin asianmukaisella tavalla, mutta havaintojen perusteella kehitystyötä tulee tehdä tulevaisuudessakin.
Lue lisää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen varautumisesta häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin ›
Kaupungin edunvalvonta talouden näkökulmasta
Pormestarimallin myötä kaupungin kansallinen edunvalvonta on kehittynyt kahden viimeisen strategiakauden aikana.
Lue lisää kaupungin edunvalvonnasta ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2021 arviointikertomuksen suosituksista 94 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2021 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Lapsiperheiden sosiaaliohjaus
Kaupunkistrategian mukaan perheitä tuetaan monialaisesti, ja varhaiseen ja laaja-alaiseen tukeen suunnataan voimavaroja. Lapsiperheiden sosiaaliohjauksen saatavuutta on parannettu ja palvelua on laajennettu ja kehitetty. Kuitenkin odotusaika palveluun on kasvanut, ja osaavan henkilöstön saatavuus on heikentynyt.
Lue lisää lapsiperheiden sosiaaliohjauksesta ›
Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotto
Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotossa epäonnistuttiin usealla eri osa-alueella. Puutteita oli johtamisessa, toimintamalleissa, osaamisessa ja järjestelmän suorituskyvyssä. Käyttöönottoon ja erityisesti muutoksen johtamiseen ei panostettu riittävästi.
Lue lisää Sarastian käyttöönotosta ›
Henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima varhaiskasvatuksessa
Kaupunkistrategian mukaan varhaiskasvatuksessa tulee parantaa työoloja ja henkilöstön saatavuutta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on tehnyt paljon toimenpiteitä, mutta henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima ovat heikentyneet vaikean henkilöstöpulan takia.
Lue lisää henkilöstön työhyvinvoinnista ja pito- ja vetovoimasta varhaiskasvatuksessa ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2020 arviointikertomuksen suosituksista 90 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2020 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima seniorikeskuksissa
Seniorikeskukset ovat pyrkineet parantamaan henkilöstön työhyvinvointia sekä pito- ja vetovoimaa, mutta mittareiden perusteella kehitystyötä riittää vielä tulevaisuudessakin.
Lue lisää henkilöstön työhyvinvoinnista ja pito- ja vetovoimasta seniorikeskuksissa ›
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2019 antamat suositukset johtivat useimmiten toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2019 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Kaupungin digitaalinen turvallisuus
Kaupunki on varautunut digiturvallisuusriskeihin, mutta varautumista on edelleen tarve parantaa. Esimerkiksi digitaalisen turvallisuuden organisoinnissa on vielä kehitettävää.
Lue lisää kaupungin digitaalisesta turvallisuudesta ›
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›