Johtaminen

Konsernille asetetut tavoitteet

Merkittävimpien tytäryhteisöjen tavoitteista toteutui lähes puolet. Liikunta-alan tytäryhteisöjen tavoitteet toteutuivat lähes kokonaan. Joidenkin tavoitteiden toteutumista on kuitenkin vaikeaa arvioida.
Lue lisää konsernille asetetuista tavoitteista ›

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurto

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurron kohdalla on tullut ilmi puutteita kaupungin tietoturvakontrolleissa, tietoturvan ylläpidon vastuissa ja tiedon säilyttämiseen liittyvissä käytännöissä. Tietomurron seurauksena esille on noussut tarve tietoturvajohtamisen selkeyttämiselle.
Lue lisää kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietomurrosta ›

Kaupungin talous

Vuonna 2024 menokasvu oli strategian tavoitetta suurempi. Edellisinä vuosina tavoite onnistuttiin saavuttamaan. Lainakanta on pienentynyt, mutta erityisesti konserniyhteisöille annettujen lainojen takaukset ovat lisänneet kokonaisvastuita.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›

Tuottavuutta lisäävien uudistusten toteuttaminen

Kaupunkistrategian 2021–2025 mukainen tuottavuutta ja tehokkuutta lisäävien uudistusten suunnittelu ja toteutus oli käynnistynyt toimialoilla ja liikelaitoksissa. Kaupunkiympäristön toimialalla ja rakentamispalveluliikelaitos Starassa oli järjestelmällisesti toteutettu ohjelman mukaisia toimenpiteitä ja saavutettu tavoiteltuja vaikutuksia.
Lue lisää tuottavuutta lisäävien uudistusten toteuttamisesta ›

Helen Oy:n ympäristötavoitteiden edistäminen

Helen on pääosin edistänyt kaupunkikonsernin ympäristötavoitteita, mutta poltettavan biomassan ekologinen kestävyys vaatii lisähuomiota. Helen panostaa pienydinvoiman edistämiseen.
Lue lisää Helen Oy:n ympäristötavoitteiden edistämisestä ›

Katutöiden koordinointi ja haittojen vähentäminen

Kaupunki on tehnyt toimenpiteitä katutöiden haittojen vähentämiseksi, mutta toimia on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa. Lainsäädäntö ei toistaiseksi tue katutyöhaittojen vähentämistä.
Lue lisää Katutöiden koordinoinnista ja haittojen vähentämisestä ›

ICT-palveluhankintojen tuottavuus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toteuttamien ICT-palveluhankintojen ei voida todeta johtaneen säästyneisiin menoihin. ICT-palveluhankintojen avulla on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan tuottavuutta jonkin verran.
Lue lisää ICT-palveluhankintojen tuottavuudesta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ›

Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut lapsiperheille

Ruotsinkieliset asiakasperheet saavat suurimmassa osassa arvioiduista palveluista yhtä hyvin tai joissakin palveluissa jopa paremmin palvelua kuin suomenkieliset. Ruotsinkielistä palvelua ostetaan eräissä lastensuojelun yksittäisissä palveluissa, joissa omaa henkilöstöä ei ole.
Lue lisää ruotsinkielisistä sosiaali- ja terveyspalveluista lapsiperheille ›

Tiedonkulku ja yhteistyö perusopetuksen ja lastensuojelun välillä

Perusopetuksen ja lastensuojelutarpeen arvioinnin tiedonvaihdossa ja yhteistyössä on pääosin noudatettu kaupungin ohjeita. Ohjeistuksia on kuitenkin paljon, eivätkä ne ole kaikilta osin selkeitä ja yhdenmukaisia. Oppilashuollon ja lastensuojelun konsultaatiokäytännöt ovat toimivia, ja henkilöstön osaamista on kehitetty.
Lue lisää tiedonkulusta ja yhteistyöstä perusopetuksen ja lastensuojelun välillä ›

Konsernille asetetut tavoitteet

Tytäryhteisöille asetetaan tavoitteita omistajastrategioissa. Tavoitteiden toteutumista on kuitenkin vaikeaa arvioida tavoitteiden epämääräisen asettamisen vuoksi.
Lue lisää konsernille asetetuista tavoitteista ›

Nuorisotyön vahvistaminen

Koronapandemian aikana jalkautuvasta työstä tuli osa perusnuorisotyötä. Nuorisotyöyksiköiden resursseilla ei kuitenkaan kyetä vastaamaan lisääntyneisiin tehtäviin ja tarpeisiin. Henkilöstön rekrytointi on vaikeutunut.
Lue lisää nuorisotyön vahvistaminen -arvioinnista ›

Kaupunkiuudistuksen eteneminen

Kaupunkiuudistus on vasta alussa, ja toistaiseksi alueilla on toteutettu melko pieniä toimenpiteitä. Kaupunkiuudistuksen tavoitteita on kuitenkin pyritty edistämään.
Lue lisää kaupunkiuudistuksen etenemisestä ›

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen varautuminen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi on varautunut häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin pääosin asianmukaisella tavalla, mutta havaintojen perusteella kehitystyötä tulee tehdä tulevaisuudessakin.
Lue lisää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen varautumisesta häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin ›

Lapsiperheiden sosiaaliohjaus

Kaupunkistrategian mukaan perheitä tuetaan monialaisesti, ja varhaiseen ja laaja-alaiseen tukeen suunnataan voimavaroja. Lapsiperheiden sosiaaliohjauksen saatavuutta on parannettu ja palvelua on laajennettu ja kehitetty. Kuitenkin odotusaika palveluun on kasvanut, ja osaavan henkilöstön saatavuus on heikentynyt.
Lue lisää lapsiperheiden sosiaaliohjauksesta ›

Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotto

Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotossa epäonnistuttiin usealla eri osa-alueella. Puutteita oli johtamisessa, toimintamalleissa, osaamisessa ja järjestelmän suorituskyvyssä. Käyttöönottoon ja erityisesti muutoksen johtamiseen ei panostettu riittävästi.
Lue lisää Sarastian käyttöönotosta ›

Henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima varhaiskasvatuksessa

Kaupunkistrategian mukaan varhaiskasvatuksessa tulee parantaa työoloja ja henkilöstön saatavuutta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on tehnyt paljon toimenpiteitä, mutta henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima ovat heikentyneet vaikean henkilöstöpulan takia.
Lue lisää henkilöstön työhyvinvoinnista ja pito- ja vetovoimasta varhaiskasvatuksessa ›

Henkilöstön työhyvinvointi sekä pito- ja vetovoima seniorikeskuksissa

Seniorikeskukset ovat pyrkineet parantamaan henkilöstön työhyvinvointia sekä pito- ja vetovoimaa, mutta mittareiden perusteella kehitystyötä riittää vielä tulevaisuudessakin.
Lue lisää henkilöstön työhyvinvoinnista ja pito- ja vetovoimasta seniorikeskuksissa ›

Kaupungin digitaalinen turvallisuus

Kaupunki on varautunut digiturvallisuusriskeihin, mutta varautumista on edelleen tarve parantaa. Esimerkiksi digitaalisen turvallisuuden organisoinnissa on vielä kehitettävää.
Lue lisää kaupungin digitaalisesta turvallisuudesta ›

Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus

Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›