Etusivu
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›
Mitä tarkastuslautakunta tekee?
Katso tarkastuslautakunnan arviointityöhön johdattava lyhyt video (1:56).
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2017 antamat suositukset johtivat toimenpiteisiin, lukuun ottamatta omistajaohjauksen kaksoisrooleja koskeneita suosituksia.
Lue lisää suositusten vaikuttavuudesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja keskushallinnossa. Tytäryhteisöjen tavoitteista toteutumatta jäi muun muassa Stadion-säätiön tavoite Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen etenemisestä kustannusarviossa ja aikataulussa.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Kaupungin talous
Kaupungin talous vuonna 2019 oli vahva. Koronavirusepidemia heikentää kaupungin taloutta vuonna 2020.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›
Tilankäytön tehostamisen vaikutukset
Tilankäytön tehostamisesta ja siihen tähtäävien toimintatapojen uudistamisesta on saatu vaihtelevia tuloksia kaupungin eri palveluissa. Asiakkaiden ja henkilöstön näkemysten ottaminen huomioon on kuitenkin havaittu tärkeäksi tilauudistuksissa.
Lue lisää tilankäytön tehostamisen vaikutuksista ›
Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus ja kokonaisuuden hallinta
Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus on järjestetty pääosin tarkoituksenmukaisesti. Kaupunkitasolla ongelmana on, ettei pormestarin ja apulaispormestareiden työnjakoa omistajaohjauksessa ole määritelty.
Lue lisää liikunta- ja kulttuuripalvelujen arvioinnista ›
Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutuminen
Kaupunkistrategiassa varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat pääosin toteutuneet, mutta henkilöstövaje voi heikentää tavoitteiden toteutumista jatkossa.
Lue lisää varhaiskasvatuksen arvioinnista ›
Lapsiperheiden kotouttaminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla
Lapsiperheiden kotouttamista on edistetty kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla, mutta toimialan on lisättävä oman henkilöstönsä osaamisen kehittämistä kotouttamisessa.
Lue lisää lapsiperheiden kotouttamisesta ›
Esteettömyyslinjausten toteutuminen
Rakennetun ympäristön esteettömyyttä on edistetty aktiivisesti 2010-luvulla, mutta yhteistyön lisäämiselle vammaisyhdistysten kanssa on yhä tarvetta. Rakennetun ympäristön esteettömyyden toteutuminen suunnitelmien mukaisena tulisi varmistaa.
Lue lisää esteettömyyslinjausten toteutumisesta ›
Digitaalisten asiointipalvelujen laatu
Helsingin digitaalisten asiointipalvelujen laatu on pääosin hyvä, kun sitä verrataan valtakunnalliseen digitaalisten asiointipalvelujen laatukriteeristöön. Palvelujen löydettävyydessä ja sujuvuudessa on kuitenkin kehitettävää.
Lue lisää digitaalisten asiointipalvelujen arvioinnista ›
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut ovat laadukkaita, mutta kaikki kuntalaiset eivät pysty käyttämään niitä. Siksi perinteisten palvelukanavien käyttö tulee mahdollistaa tulevaisuudessakin.
Lue lisää terveydenhuollon sähköisistä asiointipalveluista ›
Digitalisaation toteutuminen perusopetuksessa
Perusopetuksessa on käytössä riittävät ja toimivat digitaaliset ympäristöt, järjestelmät ja laitteet, mutta niitä tulee kehittää ja uusia. Opettajien digitaaliset ja pedagogiset taidot eivät ole parantuneet suunnitellusti, ja riittävä seurantatieto oppilaiden osaamisen kehittymisestä puuttuu.
Lue lisää digitalisaation toteutumisesta perusopetuksessa ›
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvonta
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvontaa voidaan pitää tyydyttävänä kaupungin omassa tuotannossa ja riittävänä ostopalveluissa.
Lue lisää vanhusten hoidon laadunvalvonnasta ›
Suun terveydenhuollon saatavuus ja tuloksellisuus
Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto on laadukasta, mutta hoitoon pääsy on ollut vaikeaa erityisesti yhteydensaannin ongelmien ja kiireettömien aikojen puutteen vuoksi.
Lue lisää suun terveydenhuollon arvioinnista ›
Yhteistyö ja moniammatillisuus perhekeskuksissa
Perhekeskusmalli on lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Perhekeskustyö on vasta alussa useilla Helsingin alueilla ja kehittämistarpeita on edelleen.
Lue lisää perhekeskusarvioinnista ›
Suurten liikennehankkeiden toteuttaminen
Kaikkia kaupungin suuria liikennehankkeita ei ole toteutettu siten, että niillä olisi mahdollisuus pysyä alkuperäisessä kustannusarviossa tai aikataulussa.
Lue lisää suurten liikennehankkeiden toteutumisesta ›
Katutyömaahaittojen hallinta
Kaupunki ei kykene riittävästi valvomaan suurta määrää työmaita eikä epäkohtien ilmetessä puuttumaan toimintaan riittävän tehokkaasti. Katutyömaahaittojen arviointia tekevät suuret ammattirakentajat, mutta ne vastaavat vain noin puolesta kaivutyömaista kaupungin alueella.
Lue lisää katutyömaahaittojen hallinnasta ›
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2016 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Lue lisää suositusten vaikuttavuuden arvioinnista ›
Tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seuranta
Tilintarkastuksen havainnoista osa on toistuvia. Esimerkiksi muistiotositteisiin ja tase-erittelyihin liittyviä suosituksia on toteutettu puutteellisesti.
Lue lisää tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seurannasta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Lue lisää sitovien tavoitteiden arvioinnista ›
Kaupungin talouden arviointi
Kaupungin taloudellinen tilanne on hyvä: lainakanta aleni edelleen, vaikka investointeja tehtiin lähes 700 miljoonalla eurolla.
Lue lisää talouden arvioinnista ›
Tontinluovutuksen taloudelliset vaikutukset
Hintakilpailujen lisääminen olisi kaupungin taloudellisen edun mukaista ja parantaisi hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
Lue lisää tontinluovutuksen arvioinnista ›
Palkitsemisen yhdenmukaisuus ja tasa-arvoisuus
Kaupunki pyrkii yhdenmukaiseen ja tasa-arvoiseen palkitsemiseen. Henkilöstötietojärjestelmät eivät tue palkitsemisen seurantaa.
Lue lisää palkitsemisen arvioinnista ›
Tavoitteiden asettaminen tytäryhteisöille ja niiden johdolle
Tytäryhteisöjen tavoitteet tukevat kaupungin tavoitteita. Omistajastrategioiden valmistelu on viivästynyt.
Lue lisää tavoitteiden asettamisesta tytäryhteisöille ›
Ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelu
Helsinki houkuttelee ulkomaisia investointeja. Osaajien houkuttelu on laajamittaisemmin vasta käynnistymässä.
Lue lisää ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelusta ›
Perusopetuksen alueellinen tasa-arvoisuus
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii alueellisesti tasa-arvoiseen perusopetukseen. Alueellisia eroja syntyy muun muassa suomi toisena kielenä eli S2-oppilaiden painottuessa idän ja koillisen alueille.
Lue lisää perusopetuksen alueellisesta tasa-arvoisuudesta ›
Tasavertaiset opiskelumahdollisuudet kaupungin lukioissa
Lukioiden väliset erot ovat melko suuria. Lukiolaisten tasavertaisia oppimismahdollisuuksia on kuitenkin parannettu.
Lue lisää tasavertaisista opiskelumahdollisuuksista lukioissa ›
Toimeentulotuen siirto Kelaan
Asiakkaiden asema on osin parantunut perustoimeentulotuen Kela-siirrossa, mutta myös väliinputoajia löytyy.
Lue lisää toimeentulotuen Kela-siirron arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy mielenterveyspalvelujen piiriin
Kaupungin tulisi järjestää lasten ja nuorten lieviä ja keskivaikeita mielenterveysongelmia arvioiva ja hoitava yksikkö, sillä matalan kynnyksen palveluissa ei kyetä hoitamaan kaikkia, eivätkä useat ongelmat edellytä erikoissairaanhoitoa.
Lue lisää lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy kuntoutusterapioiden piiriin
Lasten ja nuorten kuntoutuspalveluissa toiminta- ja puheterapiaa ei ole riittävästi. Kaupungilta puuttuu neuropsykologisen kuntoutuksen asiantuntemus.
Lue lisää lasten ja nuorten pääsystä kuntoutusterapioiden piiriin ›
Omaishoitoa tukevien palveluiden laatu ja riittävyys
Omaishoitoa tukevat palvelut ovat monipuolisia, mutta palvelutarjontaa ei hyödynnetä täysimääräisesti. Palvelujen laadussa omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikana on parannettavaa.
Lue lisää omaishoitoa tukevista palveluista ›
Ostopalvelujen laatu ja sopimusten hallinta
Kilpailutettujen tukipalvelujen laatu pystyttiin useimmiten turvaamaan laadunvalvonnan ja sopimuksen seurannan avulla, vaikka puutteitakin esiintyi.
Lue lisää ostopalvelujen laadusta ›
Uudisrakentamisen laadunvalvonta
Uudisrakentamisen laatua on pyritty parantamaan monin tavoin, mutta ohjeistus kaipaa yhtenäistämistä.
Lue lisää uudisrakentamisen laadunvalvonnasta ›
Päästövähennysten toteuttaminen
Toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi on toteutettu, mutta päästöt eivät ole vielä merkittävästi vähentyneet. Lähivuosina haasteellista on sähköautojen ja niiden latauspisteiden määrän kasvattaminen sekä Helenin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen.
Lue lisää päästövähennysten toteuttamisesta ›
Luonnonsuojeluohjelman toteuttaminen
Luonnonsuojeluohjelman 2015–2024 tavoitteiden toteutumista on edistetty. Luonnonsuojelualueiden perustaminen suunnitellussa aikataulussa on haastavaa.
Lue lisää luonnonsuojeluohjelman toteuttamisesta ›