Framsidan
Anpassning till och beredskap för extrema väderfenomen i Helsingfors
Helsingfors operativa beredskap är på god nivå, men anpassningen och beredskapen förutsätter ändringar i planeringen och byggandet av markanvändningen samt beslut om beredskapsnivån.
Läs mer om anpassning och beredskap för extrema väderfenomen ›
Socialhandledning för barnfamiljer
Enligt stadsstrategin syftar man till att stödja familjer sektorsövergripande och satsa på tidigt och omfattande stöd. Tillgången till socialhandledning för barnfamiljer har förbättrats och tjänsten har utvidgats och utvecklats. Kön till tjänsten har dock blivit längre och tillgången på kompetent personal har försämrats.
Läs mer om socialhandledningen för barnfamiljer ›
Utvärdering av de bindande verksamhetsmålen
Fler mål än tidigare uppnåddes.Av de bindande målen för verksamheten i budgeten för 2024 uppnåddes 64 procent och 74 procent av indikatorerna som beskriver dem.
Läs mer om uppfyllandet av de bindande målen ›
Mål för koncernen
Nästan hälften av målen för de mest betydande dottersammanslutningarna uppnåddes. Målen för dottersammanslutningarna inom idrottssektorn uppnåddes nästan helt. Det är dock svårt att utvärdera hur vissa mål uppnåddes.
Läs mer om koncernens målsättningar ›
Dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn
I fråga om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn har det framkommit brister i stadens informationssäkerhetskontroller, ansvaren för att upprätthålla informationssäkerhet och praxis i anslutning till lagring av uppgifter. Till följd av dataintrånget har det framkommit ett behov av att förtydliga datasäkerhetsledningen.
Läs mer om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn ›
Stadens ekonomi
År 2024 var utgiftsökningen större än strategins mål. Under de tidigare åren lyckades man uppnå målet. Lånestocken har minskat, men i synnerhet borgen för lån som getts koncernsammanslutningarna har ökat det totala ansvaret.
Läs mer om stadens ekonomi ›
Genomförande av produktivitetshöjande reformer
Planeringen och genomförandet av produktivitets- och effektivitetshöjande reformer enligt stadsstrategin 2021–2025 hade inletts inom sektorer och affärsverk. Inom stadsmiljösektorn och affärsverket byggtjänsten Stara hade man systematiskt genomfört åtgärderna enligt åtgärdsprogrammet som ökar produktiviteten och uppnått de eftersträvade effekterna.
Läs mer om genomförandet av produktivitetshöjande reformer ›
Främjande av Helen Ab:s miljömål
Helen har i huvudsak främjat stadskoncernens miljömål, men den miljömässigt hållbara biomassan som förbränns kräver ytterligare uppmärksamhet. Helen satsar på främjande av småskalig kärnkraft.
Läs mer om främjandet av Helen Ab:s miljömål ›
Samordning av gatuarbeten och minskning av olägenheter
Staden har vidtagit åtgärder för att minska olägenheter av gatuarbeten, men det finns skäl att fortsätta med åtgärderna även i framtiden. Lagstiftningen stöder tills vidare inte minskningen av olägenheterna i samband med gatuarbete.
Läs mer om samordning av gatuarbeten och minskning av olägenheter ›
Produktiviteten vid upphandling av ICT-tjänster inom sektorn för fostran och utbildning
De upphandlingar av ICT-tjänster som fostrans- och utbildningssektorn gjort kan inte konstateras ha lett till inbesparade utgifter. Med hjälp av upphandlingar av ICT-tjänster har man dock lyckats öka produktiviteten i någon mån.
Läs mer om produktiviteten av upphandlingarna av ICT-tjänster inom fostrans- och utbildningssektorn ›
Stadens företagstjänster, högskolesamarbete och lockande av investeringar
Stadens snabba tillväxttakt har medfört utmaningar för företag med större utrymmesbehov, eftersom det i och med att stadsstrukturen intensifieras finns brist på utrymme. Samarbetet mellan staden och högskolorna har varit aktivt.
Läs mer om företagstjänster, högskolesamarbete och lockande av investeringar i staden ›
Daghemslokalernas tillgänglighet och uppnåendet av pedagogiska mål
Helsingfors stads daghem är lättillgängliga till fots eller med kollektivtrafik. Daghemmen erbjuder i huvudsak en bra lärmiljö, men enligt användarna saknas lugna utrymmen som lämpar sig för små grupper.
Läs mer om tillgängligheten av daghemslokaler och uppfyllande av pedagogiska mål ›
Svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer
I största delen av de utvärderade tjänsterna får de svenskspråkiga klientfamiljerna service lika bra eller i vissa tjänster till och med bättre service än de finskspråkiga klientfamiljerna. Svenskspråkig service köps i vissa enskilda tjänster inom barnskyddet där det inte finns egen personal.
Läs mer om svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer ›
Minskning av bostadslöshet
Helsingfors är en föregångare när det gäller att minska bostadslöshet. Med hjälp av boenderådgivningen lyckas man undvika ekonomiskt och mänskligt dyra vräkningar. Nödinkvarteringstjänsternas säkerhet behöver ännu utvecklas.
Läs mer om minskning av bostadslöshet ›
Informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet
Man har i huvudsak följt stadens anvisningar vid informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och utvärderingen av barnskyddsbehovet. Det finns dock många anvisningar, och de är inte till alla delar tydliga och enhetliga. Praxis i fråga om konsultation för elevvården och barnskyddet fungerar och personalens kompetens har utvecklats.
Läs mer om informationsgången och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet ›
Servicesedelsystemets funktion inom primärvården
Användningen av servicesedlar har inte i någon betydande grad främjat primärvårdens funktion och en smidig tillgång till vård på hälsostationerna, eftersom den lämpar sig endast för en liten del av hälsostationernas kunder och sedelns tillgänglighet är begränsad. Tillgången till vård har kunnat smidiggöras tidvis regionalt och för enskilda kunders del.
Läs mer om servicesedelsystemets funktion inom primärvården ›
Äldre personers tillträde från hemvård till heldygnsomsorg
Tillgången till heldygnsomsorg har gjorts smidigare för äldre hemvårdskunder, och väntetiderna har minskat. Ansökningsprocessen kan ta lång tid och ingen kundrespons om dess funktion samlas.
Läs mer om äldre personers tillträde från hemvård till heldygnsomsorg ›
Rekommendationernas effekt
I 96 procent av rekommendationerna i revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2022 hade man vidtagit åtgärder.
Läs mer om effekterna av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för år 2022 ›
2024LedarskapStadenFostrans- och utbildningssektornTrafikverks (HST)Social-, hälsovårds- och räddningssektornStadskanslietStadsmiljösektornKultur- och fritidssektornAffärsverket servicecentralenRäddningsverketAffärsverket byggtjänsten (Stara)Affärsverket ekonomiförvaltningstjänstenAffärsverket företagshälsan
Uppfyllandet av de bindande målen
58 procent av de bindande verksamhetsmålen i budgeten för 2023 och 60 procent av deras mätare uppfylldes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen ›
Mål för koncernen
I ägarstrategier uppställs mål för dottersammanslutningar. Det är dock svårt att utvärdera uppnåendet av målen, eftersom uppställandet av mål är otydligt.
Läs mer om målen för koncernen ›
Stadens ekonomi
2023 var det första året då social-, hälsovårds- och räddningssektorns utgifter och intäkter inte längre ingick i den ekonomi som staden själv finansierar. Strukturreformen har haft endast en liten effekt på Helsingfors stads ekonomi mätt med nyckeltal.
Läs mer om stadens ekonomi ›
Stöd till främmandespråkiga elever i grundskolor
Främmandespråkiga elevers inlärning har stötts i stadens finskspråkiga grundskolor, men en del av åtgärderna är ofullbordade eller småskaliga. Språkligt stöd genomförs på varierande sätt i skolorna, eftersom skolornas resurser för och färdigheter i att ordna stöd varierar.
Läs mer om stöd till främmandespråkiga elever i grundskolor ›
Uppnåendet av målet Kolneutral Hamn
Helsingfors Hamns mål om att minska utsläppen från fartyg uppnås ganska säkert 2030. Utsläppen från tung trafik och arbetsmaskiner har ännu inte minskat betydligt.
Läs mer om uppnåendet av Hamnens kolneutralitetsmål ›
Bibliotekens dragningskraft och främjande av läsning
Biblioteksanvändarna har kommit tillbaka till biblioteken 2023 efter coronapandemin, eftersom besöksantalet har ökat jämfört med 2020–2022. Lågstadieelevernas biblioteksbesök genomförs på ett heltäckande sätt, men det är svårare att nå högstadieelever och elever på andra stadiet.
Läs mer om bibliotekens dragningskraft och främjande av läskunnighet ›
Utveckling av kulturunderstöden
Kulturunderstöden har delvis utvecklats i enlighet med stadsstrategin och kulturtjänsternas servicestrategi, men det har inte varit möjligt att följa upp om understöden omfattar nya aktörer och konstarter.
Läs mer om utvecklingen av kulturunderstöden ›
Stärkande av ungdomsarbetet
Under coronapandemin blev ambulerande arbete en del av det grundläggande ungdomsarbetet. Ungdomsarbetsenheternas resurser står dock inte i proportion till de ökade arbetsuppgifterna och behoven. Det har blivit svårare att rekrytera personal.
Läs mer om utvärderingen gällande stärkande av ungdomsarbetet ›
Framskridande av stadsförnyelsen
Stadsförnyelsen har inletts nyss, och tills vidare har endast relativt små åtgärder genomförts i områdena. Man har dock försökt främja målen för stadsförnyelsen.
Läs mer om stadsförnyelsens framskridande ›
Social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden
Social-hälsovårds- och räddningssektorn har i huvudsak förberett sig för störningssituationer och undantagsförhållanden på ändamålsenligt sätt, men observationerna tyder på att beredskapen bör utvecklas även framöver.
Läs mer om social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden ›
Vinterunderhåll av gång- och cykelvägarna
Andelen nöjda med vintercyklingen har inte kunnat ökas. Åtgärderna för förbättring av vinterförhållandena för gångvägarna är nyligen inledda. Genom att beakta vinterunderhållet redan vid planering av markanvändningen möjliggör man en mer fungerande hantering av snö.
Läs mer om vinterunderhållet av gång- och cykelvägarna ›
Förebyggande av drogrelaterade dödsfall i missbrukartjänsterna
I stadens missbrukartjänster har man förbättrat drogberoende personers tillgång till vård genom många reformer som har gjort det lättare att få opioidsubstitutionsbehandling och avgiftningsvård. Reformernas effekter på tillgången till andra missbrukartjänster kunde inte bedömas, eftersom reformerna är nya och det saknades jämförbar statistik. Genom tjänster för drogberoende personer kan man också minska olägenheterna på grund av drogmissbruk samt förbättra trivseln och säkerheten i området, men det råder brist på lokaler.
Läs mer om förebyggandet av drogrelaterade dödsfall i missbrukartjänsterna ›
Stadens intressebevakning ur ekonomiskt perspektiv
I och med borgmästarmodellen har stadens nationella intressebevakning utvecklats under de två senaste strategiperioderna.
Läs mer om stadens intressebevakning ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 94 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2021.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2021 ›