Servicesedelsystemets funktion inom primärvården

Beräknad lästid: 2 minuter
Syftet med utvärderingen
Huvudfrågan i utvärderingen var om användningen av servicesedeln har främjat primärvårdens funktion och ett smidigt tillträde till vård. Detta utvärderades genom att man undersökte om användningen av servicesedeln har främjat en smidig tillgång till icke-brådskande vård. Dessutom utvärderades om servicesedelsystemet fungerar ur klientens och serviceanordnarens synvinkel, och om servicesedelsystemets kostnadseffektivitet har utretts. Servicesedeln för allmänläkarmottagning togs först i bruk i Helsingfors 2019 i form av ett försök, och 2021 förblev sedeln ett sätt för att ordna läkartjänster. Syftet med servicesedeln är att underlätta klienternas tillträde till läkare vid rusning.
Slutsatser
Användningen av servicesedeln för allmänläkarmottagning har inte i någon betydande grad främjat primärvårdens funktion och ett smidigt tillträde till vård på hälsostationerna, eftersom den lämpar sig endast för en liten del av kunderna på hälsostationerna och tillgängligheten av sedeln är begränsad. Tillgången till vård har kunnat smidiggöras tidvis regionalt och för enskilda kunders del. Servicesystemet är förknippat med olika problem, såsom avbrytande av kontinuiteten i vården, problem med överföringen av patientuppgifter och servicesedelns låga kostnadseffektivitet. Utifrån de iakttagelser som gjorts i samband med utvärderingen har tillsynen över serviceproducenterna inte fungerat i enlighet med anvisningarna. Avsikten är att servicesedelns värde ska uppdateras 2025, eftersom det i priset på servicesedeln har observerats ett korrigeringsbehov på grund av inflation. Jämförelsen mellan den egna och den anskaffade tjänsteproduktionen är koncentrerad närmast till en jämförelse av kostnaderna, och man har inte inom sektorn räknat ut de totala kostnaderna för sedeln eller mätt dess effekter.
social-, hälsovårds- och räddningssektorns hälso- och missbrukartjänster ska
- övervaka servicesedelproducenterna för hälsostationernas läkartjänster i enlighet med regelboken för servicesedlar.
- göra en helhetsbedömning av hur väl servicesedlarna för allmänläkarbesök fungerar och hur kostnadseffektiva de är i anordnandet av tjänster.
- utveckla servicesedelsystemet för allmänläkarbesök utifrån den bedömning som gjorts.
Kommentera