Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Anpassning till och beredskap för extrema väderfenomen i Helsingfors
Helsingfors operativa beredskap är på god nivå, men anpassningen och beredskapen förutsätter ändringar i planeringen och byggandet av markanvändningen samt beslut om beredskapsnivån.
Läs mer om anpassning och beredskap för extrema väderfenomen ›
Utvärdering av de bindande verksamhetsmålen
Fler mål än tidigare uppnåddes.Av de bindande målen för verksamheten i budgeten för 2024 uppnåddes 64 procent och 74 procent av indikatorerna som beskriver dem.
Läs mer om uppfyllandet av de bindande målen ›
Stadens ekonomi
År 2024 var utgiftsökningen större än strategins mål. Under de tidigare åren lyckades man uppnå målet. Lånestocken har minskat, men i synnerhet borgen för lån som getts koncernsammanslutningarna har ökat det totala ansvaret.
Läs mer om stadens ekonomi ›
Svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer
I största delen av de utvärderade tjänsterna får de svenskspråkiga klientfamiljerna service lika bra eller i vissa tjänster till och med bättre service än de finskspråkiga klientfamiljerna. Svenskspråkig service köps i vissa enskilda tjänster inom barnskyddet där det inte finns egen personal.
Läs mer om svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer ›
Minskning av bostadslöshet
Helsingfors är en föregångare när det gäller att minska bostadslöshet. Med hjälp av boenderådgivningen lyckas man undvika ekonomiskt och mänskligt dyra vräkningar. Nödinkvarteringstjänsternas säkerhet behöver ännu utvecklas.
Läs mer om minskning av bostadslöshet ›
Informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet
Man har i huvudsak följt stadens anvisningar vid informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och utvärderingen av barnskyddsbehovet. Det finns dock många anvisningar, och de är inte till alla delar tydliga och enhetliga. Praxis i fråga om konsultation för elevvården och barnskyddet fungerar och personalens kompetens har utvecklats.
Läs mer om informationsgången och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet ›
Servicesedelsystemets funktion inom primärvården
Användningen av servicesedlar har inte i någon betydande grad främjat primärvårdens funktion och en smidig tillgång till vård på hälsostationerna, eftersom den lämpar sig endast för en liten del av hälsostationernas kunder och sedelns tillgänglighet är begränsad. Tillgången till vård har kunnat smidiggöras tidvis regionalt och för enskilda kunders del.
Läs mer om servicesedelsystemets funktion inom primärvården ›
Äldre personers tillträde från hemvård till heldygnsomsorg
Tillgången till heldygnsomsorg har gjorts smidigare för äldre hemvårdskunder, och väntetiderna har minskat. Ansökningsprocessen kan ta lång tid och ingen kundrespons om dess funktion samlas.
Läs mer om äldre personers tillträde från hemvård till heldygnsomsorg ›
Rekommendationernas effekt
I 96 procent av rekommendationerna i revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2022 hade man vidtagit åtgärder.
Läs mer om effekterna av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för år 2022 ›
2024LedarskapStadenFostrans- och utbildningssektornTrafikverks (HST)Social-, hälsovårds- och räddningssektornStadskanslietStadsmiljösektornKultur- och fritidssektornAffärsverket servicecentralenRäddningsverketAffärsverket byggtjänsten (Stara)Affärsverket ekonomiförvaltningstjänstenAffärsverket företagshälsan
Uppfyllandet av de bindande målen
58 procent av de bindande verksamhetsmålen i budgeten för 2023 och 60 procent av deras mätare uppfylldes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen ›
Bibliotekens dragningskraft och främjande av läsning
Biblioteksanvändarna har kommit tillbaka till biblioteken 2023 efter coronapandemin, eftersom besöksantalet har ökat jämfört med 2020–2022. Lågstadieelevernas biblioteksbesök genomförs på ett heltäckande sätt, men det är svårare att nå högstadieelever och elever på andra stadiet.
Läs mer om bibliotekens dragningskraft och främjande av läskunnighet ›
Social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden
Social-hälsovårds- och räddningssektorn har i huvudsak förberett sig för störningssituationer och undantagsförhållanden på ändamålsenligt sätt, men observationerna tyder på att beredskapen bör utvecklas även framöver.
Läs mer om social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden ›
Förebyggande av drogrelaterade dödsfall i missbrukartjänsterna
I stadens missbrukartjänster har man förbättrat drogberoende personers tillgång till vård genom många reformer som har gjort det lättare att få opioidsubstitutionsbehandling och avgiftningsvård. Reformernas effekter på tillgången till andra missbrukartjänster kunde inte bedömas, eftersom reformerna är nya och det saknades jämförbar statistik. Genom tjänster för drogberoende personer kan man också minska olägenheterna på grund av drogmissbruk samt förbättra trivseln och säkerheten i området, men det råder brist på lokaler.
Läs mer om förebyggandet av drogrelaterade dödsfall i missbrukartjänsterna ›
Stadens intressebevakning ur ekonomiskt perspektiv
I och med borgmästarmodellen har stadens nationella intressebevakning utvecklats under de två senaste strategiperioderna.
Läs mer om stadens intressebevakning ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 94 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2021.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2021 ›
Socialhandledning för barnfamiljer
Enligt stadsstrategin syftar man till att stödja familjer sektorsövergripande och satsa på tidigt och omfattande stöd. Tillgången till socialhandledning för barnfamiljer har förbättrats och tjänsten har utvidgats och utvecklats. Kön till tjänsten har dock blivit längre och tillgången på kompetent personal har försämrats.
Läs mer om socialhandledningen för barnfamiljer ›
Mödra- och barnavårdsrådgivningstjänster som stöd för barnfamiljer
Mödra- och barnavårdsrådgivningstjänsterna strävar efter att beakta familjernas individuella behov. Familjer får dock inte alltid stöd särskilt snabbt, och det finns behov av att förbättra vårdens kontinuitet.
Läs mer om rådgivningsbyråtjänsterna ›
Förverkligande av de bindande målen
42 procent av de bindande verksamhetsmålen uppfylldes. 58 procent av mätarna för att beskriva uppnåendet av målen uppfylldes. Coronapandemin hade fortfarande en direkt inverkan på hur målen för kultur- och fritidssektorn uppnåddes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen för 2022 ›
Personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraft i seniorcenter
Seniorcentren har strävat efter att förbättra personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften, men på basis av mätarna bör de utvecklas även i framtiden.
Läs mer om personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften vid seniorcenter ›
Vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster
Staden har försökt förbättra vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster genom att till exempel utbilda personalen och öppna fler verksamhetsställen för Mieppi-mentalvårdstjänsten med låg tröskel. Ibruktagandet av ny arbetsutrustning i och med utbildningarna har ännu inte visat sig för kunder i form av snabbare tillgång till vård.
Läs mer om vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster ›
Tjänster som stöder närståendevårdarnas ork inom familje- och socialservicen
Avlösarservicen för vård av personer under 65 år under närståendevårdarens ledighet motsvarar inte alltid behovet hos de olika klientgrupperna. Det finns inte tillräckligt med avlastningsvårdplatser för alla klientgrupper.
Läs mer om tjänsterna som stöder närståendevårdarnas ork ›
StadskanslietAffärsverket ekonomiförvaltningstjänstenKultur- och fritidssektornAffärsverket företagshälsanAffärsverket servicecentralenAffärsverket byggtjänsten (Stara)StadsmiljösektornFostrans- och utbildningssektornRäddningsverketSocial- och hälsovårdssektorn
Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Trafikverks (HST)