Digitalisering

Produktiviteten vid upphandling av ICT-tjänster inom sektorn för fostran och utbildning

De upphandlingar av ICT-tjänster som fostrans- och utbildningssektorn gjort kan inte konstateras ha lett till inbesparade utgifter. Med hjälp av upphandlingar av ICT-tjänster har man dock lyckats öka produktiviteten i någon mån.
Läs mer om produktiviteten av upphandlingarna av ICT-tjänster inom fostrans- och utbildningssektorn ›

Dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn

I fråga om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn har det framkommit brister i stadens informationssäkerhetskontroller, ansvaren för att upprätthålla informationssäkerhet och praxis i anslutning till lagring av uppgifter. Till följd av dataintrånget har det framkommit ett behov av att förtydliga datasäkerhetsledningen.
Läs mer om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn ›

Stadens digitala säkerhet

Staden har förberett sig på risker för den digitala säkerheten, men beredskapen måste förbättras ytterligare. Exempelvis finns det fortfarande utvecklingsbehov i organiseringen av den digitala säkerheten.
Läs mer om stadens digitala säkerhet ›

Hälsovårdens elektroniska tjänster

Hälsovårdens elektroniska tjänster är högklassiga, men alla kommuninvånare kan inte använda dem. Därför bör användningen av traditionella servicekanaler möjliggöras också i framtiden.
Läs mer om hälsovårdens elektroniska tjänster ›

Hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen

Inom den grundläggande utbildningen används tillräckliga och fungerande digitala miljöer, system och apparater, men de bör utvecklas och förnyas. Lärarnas digitala och pedagogiska kompetenser har inte förbättrats enligt planerna och tillräckliga uppföljningsdata om utvecklingen av elevernas kompetenser fattas.
Läs mer om hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen ›

Kvaliteten på de digitala e-tjänsterna

Kvaliteten på Helsingfors digitala e-tjänster är huvudsakligen bra, då den jämförs med de nationella kvalitetskriterierna för digitala e-tjänster. Tjänsternas sökbarhet och smidighet behöver dock utvecklas.
Läs mer om kvaliteten på de digitala e-tjänsterna ›