Produktiviteten vid upphandling av ICT-tjänster inom sektorn för fostran och utbildning

Beräknad lästid: 1 minut
Syftet med utvärderingen
Huvudfrågan i utvärderingen var om man med hjälp av genomförda upphandlingar av ICT-tjänster har lyckats öka produktiviteten av tjänsteproduktionen inom sektorn. I utvärderingen utreddes om upphandlingarna av ICT-tjänster har letts tillräckligt kvalitativt, om upphandlingskompetensen hos den personal som har gjort upphandlingarna har varit på en tillräcklig nivå och om den har utvecklats. Dessutom utvärderades om upphandlingarna av ICT-tjänster som gjorts har lett till att tjänsterna har förbättrats eller till att utgifter har besparats.
Slutsatser
Sektorn för fostran och utbildning har till vissa delar lyckats öka produktiviteten av tjänsteproduktionen med hjälp av upphandlingar av ICT-tjänster. Det kan inte konstateras att upphandlingarna har lett till inbesparade utgifter, men vissa upphandlingar har dock lett till bättre tjänster och till besparingar i arbetstiden för den egna personalen. Nivån på upphandlingskompetensen utvärderades vara bra hos personalen som gör upphandlingar av ICT-tjänster, även om det behövdes mer utbildning i anslutning till upphandlingar av ICT-tjänster. Man ansåg att ledningen och styrningen av ICT-tjänsteupphandlingar och ICT-projekt bör utvecklas.
fostrans- och utbildningssektorns informationshanteringstjänster ska
- se till att ICT-tjänstupphandlingar och -projekt leds hanteras på ett systematiskt och målinriktat sätt.
- utveckla den interna kommunikationen och informationen om upphandlingar av ICT-tjänster.
- se till att den personal som utför upphandlingar av ICT-tjänster får tillräcklig och regelbunden utbildning om upphandlingar av ICT-tjänster.
- se till att man samlar in kundrespons om hur upphandlingarna av ICT-tjänster fungerar.
- skapa rutiner för att dokumentera och följa upp fördelar, lärdomar, framgångar och misslyckanden i samband med upphandlingar.
Kommentera