Staden
Ibruktagande av personal- och löneförvaltningssystemet Sarastia
Införandet av personal- och löneförvaltningssystemet Sarastia misslyckades på flera olika områden. Det fanns brister i ledningen, verksamhetsmodellerna, kompetensen och systemets prestanda. Man satsade inte tillräckligt på ibruktagandet och särskilt på förändringsledningen.
Läs mer om ibruktagandet av Sarastia ›
Förverkligande av de bindande målen
42 procent av de bindande verksamhetsmålen uppfylldes. 58 procent av mätarna för att beskriva uppnåendet av målen uppfylldes. Coronapandemin hade fortfarande en direkt inverkan på hur målen för kultur- och fritidssektorn uppnåddes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen för 2022 ›
Säkerhet i olika delar av staden
Antalet brott som begås av unga har legat på nästan samma nivå under de senaste åren. Däremot ökar antalet allvarliga brott mot person som begås av unga. Å andra sidan finns det en tydlig nedgång i polisens larmuppgifter när det gäller störande beteende och vandalism.
Läs mer om säkerheten i olika delar av staden ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 90 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2020.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2020 ›
Rekommendationernas effekt
I de flesta fallen ledde rekommendationerna som revisionsnämnden utfärdade 2019 till åtgärder.
Läs mer om effekterna av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2019 ›
Måluppfyllelse av de bindande målen
Av de bindande verksamhetsmålen uppnåddes 51 procent. Den fortsatta coronapandemin har framför allt hindrat uppnåendet av fostrans- och utbildningssektorns respektive social- och hälsovårdssektorns mål.
Läs mer om uppnåendet av de bindande målen för 2021 ›
Utvärdering av rekommendationernas effekter
Revisionsnämndens rekommendationer 2018 ledde oftast till åtgärder.
Läs mer om hur rekommendationerna genomförts ›
Uppfyllelse av de bindande målen
Av de bindande verksamhetsmålen uppfylldes 56 procent. Målen uppfylldes bäst i centralförvaltningen och stadsmiljösektorn.
Läs mer om hur de bindande verksamhetsmålen uppfyllts ›
Uppfyllelse av de bindande målen
De bindande verksamhetsmålen uppnåddes bäst inom fostrans- och utbildningssektorn samt inom centralförvaltningen.
Läs mer om hur de bindande verksamhetsmålen uppfyllts ›
Kvaliteten på de digitala e-tjänsterna
Kvaliteten på Helsingfors digitala e-tjänster är huvudsakligen bra, då den jämförs med de nationella kvalitetskriterierna för digitala e-tjänster. Tjänsternas sökbarhet och smidighet behöver dock utvecklas.
Läs mer om kvaliteten på de digitala e-tjänsterna ›
Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna
I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›
Utvärdering av rekommendationernas effekter
De rekommendationer revisionsnämnden gav år 2017 ledde till åtgärder, med undantag för rekommendationerna om dubbelroller i ägarstyrningen.
Läs mer om hur rekommendationerna genomförts ›