Staden
Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna
I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mera om utvärdering av ledarskapssystemet ›
Uppfyllelse av de bindande målen
De bindande verksamhetsmålen uppnåddes bäst inom fostrans- och utbildningssektorn samt inom centralförvaltningen.
Läs mera om Uppfyllelse av de bindande målen
›
Utvärdering av rekommendationernas effekter
De rekommendationer revisionsnämnden gav år 2017 ledde till åtgärder, med undantag för rekommendationerna om dubbelroller i ägarstyrningen.
Läs mera om Utvärdering av rekommendationernas effekter
›
Kvaliteten på de digitala e-tjänsterna
Kvaliteten på Helsingfors digitala e-tjänster är huvudsakligen bra, då den jämförs med de nationella kvalitetskriterierna för digitala e-tjänster. Tjänsternas sökbarhet och smidighet behöver dock utvecklas.
Läs mera om Kvaliteten på de digitala e-tjänsterna
›