Ledarskap
Anpassning till och beredskap för extrema väderfenomen i Helsingfors
Helsingfors operativa beredskap är på god nivå, men anpassningen och beredskapen förutsätter ändringar i planeringen och byggandet av markanvändningen samt beslut om beredskapsnivån.
Läs mer om anpassning och beredskap för extrema väderfenomen ›
Produktiviteten vid upphandling av ICT-tjänster inom sektorn för fostran och utbildning
De upphandlingar av ICT-tjänster som fostrans- och utbildningssektorn gjort kan inte konstateras ha lett till inbesparade utgifter. Med hjälp av upphandlingar av ICT-tjänster har man dock lyckats öka produktiviteten i någon mån.
Läs mer om produktiviteten av upphandlingarna av ICT-tjänster inom fostrans- och utbildningssektorn ›
Mål för koncernen
Nästan hälften av målen för de mest betydande dottersammanslutningarna uppnåddes. Målen för dottersammanslutningarna inom idrottssektorn uppnåddes nästan helt. Det är dock svårt att utvärdera hur vissa mål uppnåddes.
Läs mer om koncernens målsättningar ›
Dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn
I fråga om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn har det framkommit brister i stadens informationssäkerhetskontroller, ansvaren för att upprätthålla informationssäkerhet och praxis i anslutning till lagring av uppgifter. Till följd av dataintrånget har det framkommit ett behov av att förtydliga datasäkerhetsledningen.
Läs mer om dataintrånget inom fostrans- och utbildningssektorn ›
Stadens ekonomi
År 2024 var utgiftsökningen större än strategins mål. Under de tidigare åren lyckades man uppnå målet. Lånestocken har minskat, men i synnerhet borgen för lån som getts koncernsammanslutningarna har ökat det totala ansvaret.
Läs mer om stadens ekonomi ›
Genomförande av produktivitetshöjande reformer
Planeringen och genomförandet av produktivitets- och effektivitetshöjande reformer enligt stadsstrategin 2021–2025 hade inletts inom sektorer och affärsverk. Inom stadsmiljösektorn och affärsverket byggtjänsten Stara hade man systematiskt genomfört åtgärderna enligt åtgärdsprogrammet som ökar produktiviteten och uppnått de eftersträvade effekterna.
Läs mer om genomförandet av produktivitetshöjande reformer ›
Främjande av Helen Ab:s miljömål
Helen har i huvudsak främjat stadskoncernens miljömål, men den miljömässigt hållbara biomassan som förbränns kräver ytterligare uppmärksamhet. Helen satsar på främjande av småskalig kärnkraft.
Läs mer om främjandet av Helen Ab:s miljömål ›
Samordning av gatuarbeten och minskning av olägenheter
Staden har vidtagit åtgärder för att minska olägenheter av gatuarbeten, men det finns skäl att fortsätta med åtgärderna även i framtiden. Lagstiftningen stöder tills vidare inte minskningen av olägenheterna i samband med gatuarbete.
Läs mer om samordning av gatuarbeten och minskning av olägenheter ›
Svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer
I största delen av de utvärderade tjänsterna får de svenskspråkiga klientfamiljerna service lika bra eller i vissa tjänster till och med bättre service än de finskspråkiga klientfamiljerna. Svenskspråkig service köps i vissa enskilda tjänster inom barnskyddet där det inte finns egen personal.
Läs mer om svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer ›
Informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet
Man har i huvudsak följt stadens anvisningar vid informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och utvärderingen av barnskyddsbehovet. Det finns dock många anvisningar, och de är inte till alla delar tydliga och enhetliga. Praxis i fråga om konsultation för elevvården och barnskyddet fungerar och personalens kompetens har utvecklats.
Läs mer om informationsgången och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet ›
Rekommendationernas effekt
I 96 procent av rekommendationerna i revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2022 hade man vidtagit åtgärder.
Läs mer om effekterna av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för år 2022 ›
2024LedarskapStadenFostrans- och utbildningssektornTrafikverks (HST)Social-, hälsovårds- och räddningssektornStadskanslietStadsmiljösektornKultur- och fritidssektornAffärsverket servicecentralenRäddningsverketAffärsverket byggtjänsten (Stara)Affärsverket ekonomiförvaltningstjänstenAffärsverket företagshälsan
Uppfyllandet av de bindande målen
58 procent av de bindande verksamhetsmålen i budgeten för 2023 och 60 procent av deras mätare uppfylldes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen ›
Mål för koncernen
I ägarstrategier uppställs mål för dottersammanslutningar. Det är dock svårt att utvärdera uppnåendet av målen, eftersom uppställandet av mål är otydligt.
Läs mer om målen för koncernen ›
Stärkande av ungdomsarbetet
Under coronapandemin blev ambulerande arbete en del av det grundläggande ungdomsarbetet. Ungdomsarbetsenheternas resurser står dock inte i proportion till de ökade arbetsuppgifterna och behoven. Det har blivit svårare att rekrytera personal.
Läs mer om utvärderingen gällande stärkande av ungdomsarbetet ›
Framskridande av stadsförnyelsen
Stadsförnyelsen har inletts nyss, och tills vidare har endast relativt små åtgärder genomförts i områdena. Man har dock försökt främja målen för stadsförnyelsen.
Läs mer om stadsförnyelsens framskridande ›
Social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden
Social-hälsovårds- och räddningssektorn har i huvudsak förberett sig för störningssituationer och undantagsförhållanden på ändamålsenligt sätt, men observationerna tyder på att beredskapen bör utvecklas även framöver.
Läs mer om social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden ›
Stadens intressebevakning ur ekonomiskt perspektiv
I och med borgmästarmodellen har stadens nationella intressebevakning utvecklats under de två senaste strategiperioderna.
Läs mer om stadens intressebevakning ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 94 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2021.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2021 ›
Socialhandledning för barnfamiljer
Enligt stadsstrategin syftar man till att stödja familjer sektorsövergripande och satsa på tidigt och omfattande stöd. Tillgången till socialhandledning för barnfamiljer har förbättrats och tjänsten har utvidgats och utvecklats. Kön till tjänsten har dock blivit längre och tillgången på kompetent personal har försämrats.
Läs mer om socialhandledningen för barnfamiljer ›
Ibruktagande av personal- och löneförvaltningssystemet Sarastia
Införandet av personal- och löneförvaltningssystemet Sarastia misslyckades på flera olika områden. Det fanns brister i ledningen, verksamhetsmodellerna, kompetensen och systemets prestanda. Man satsade inte tillräckligt på ibruktagandet och särskilt på förändringsledningen.
Läs mer om ibruktagandet av Sarastia ›
Personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraft inom småbarnspedagogiken
Enligt stadstrategin ska arbetsförhållandena och tillgången på personal förbättras inom småbarnspedagogiken. Sektorn för fostran och utbildning har genomfört flera åtgärder, men personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften har försämrats på grund av personalbristen.
Läs mer om personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften inom småbarnspedagogiken ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 90 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2020.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2020 ›
Personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraft i seniorcenter
Seniorcentren har strävat efter att förbättra personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften, men på basis av mätarna bör de utvecklas även i framtiden.
Läs mer om personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften vid seniorcenter ›
Rekommendationernas effekt
I de flesta fallen ledde rekommendationerna som revisionsnämnden utfärdade 2019 till åtgärder.
Läs mer om effekterna av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2019 ›
Stadens digitala säkerhet
Staden har förberett sig på risker för den digitala säkerheten, men beredskapen måste förbättras ytterligare. Exempelvis finns det fortfarande utvecklingsbehov i organiseringen av den digitala säkerheten.
Läs mer om stadens digitala säkerhet ›
Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna
I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›