Informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet

Beräknad lästid: 2 minuter
Syftet med utvärderingen
Huvudfrågan i utvärderingen var om informationsutbytet och samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet förverkligas i enlighet med stadens anvisningar. I utvärderingen granskades om stadens anvisningar har följts vid informationsutbytet och samarbetet, om kompetensen i anslutning till informationsutbyte och samarbete har utvecklats och om det har skapats strukturer för informationsutbyte och samarbete. Utgångspunkten för samarbetet mellan den grundläggande utbildningen och barnskyddet är att skolgång är en central del av barnets liv och att den ska ordnas i enlighet med barnets bästa. Staden har utarbetat flera anvisningar och guider som stöd för utvärderingen av behovet av sektorsövergripande samarbete och stöd för barn, unga och familjer.
Slutsatser
Samarbetet och informationsutbytet mellan den grundläggande utbildningen och bedömningen av barnskyddsbehovet förverkligas i huvudsak i enlighet med stadens anvisningar. I skolan är barnets egen lärare i allmänhet den som blir orolig för barnet och som tar upp oron med barnet och föräldrarna. I första hand erbjuds familjen skolans stödåtgärder. Barnskyddet kontaktas i situationer där skolans egna metoder upplevs vara otillräckliga. Personalens kompetens har utvecklats och praxis i fråga om konsultation för elevvården och barnskyddet fungerar.Anvisningarna om samarbete är dock inte till alla delar tydliga och enhetliga, och en del av skolornas anvisningar är svåra att hitta. Skolornas varierande tillgång till information, personberoende och aktörernas olika förväntningar försvårar samarbetet och informationsutbytet.Samarbetet och informationsutbytet påverkas dessutom av regionala skillnader, mångtydig lagstiftning, prövningen av sekretessfrågor från fall till fall samt konkreta svårigheter att hålla kontakt.
social-, hälsovårds- och räddningssektorn ska
- säkerställa att den som bedömer behov av barnskydd tar kontakt med den person inom fostrans- och utbildningssektorn som gjort anmälan för att informera om hur bedömningen framskrider, med hänsyn till både sekretessen och undervisningsanordnarens omedelbara behov av information.
sektorn för fostran och utbildning ska
- säkerställa att anvisningarna och verksamhetsmodellerna för samarbete med barnskyddet är tillgängliga och används i grundskolorna.
sektorn för fostran och utbildning och social-, hälsovårds- och räddningssektorn ska
- säkerställa att anvisningarna för försummelse av skolgången som grund för barnskyddsanmälningar är enhetliga.
Kommentera