Fostrans- och utbildningssektorn
Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna
I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mera om utvärdering av ledarskapssystemet ›
Effektiviseringen av lokalanvändningen och dess effekter
Inom stadens olika tjänster har man fått varierande resultat av att ha effektiviserat lokalanvändningen och förnyat tillvägagångssätten i syfte att nå en effektivare lokalanvändning. Det har visat sig vara viktigt att beakta klienternas och personalens synpunkter i samband med att man förnyar lokaler.
Läs mera om effektiviseringen av lokalanvändningen ›
Uppfyllelse av småbarnspedagogikens mål
De mål som ställts för småbarnspedagogiken i stadsstrategin har i huvudsak uppfyllts, men i fortsättningen kan personalbristen försämra måluppfyllelsen.
Läs mera om Uppfyllelse av småbarnspedagogikens mål
›
Integration av barnfamiljer i fostrans- och utbildningssektorn
Integrationen av barnfamiljer har främjats i fostrans- och utbildningssektorn, men sektorn måste öka den egna personalens kompetensutveckling i integrationsarbetet.
Läs mera om Integration av barnfamiljer i fostrans- och utbildningssektorn
›
Hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen
Inom den grundläggande utbildningen används tillräckliga och fungerande digitala miljöer, system och apparater, men de bör utvecklas och förnyas. Lärarnas digitala och pedagogiska kompetenser har inte förbättrats enligt planerna och tillräckliga uppföljningsdata om utvecklingen av elevernas kompetenser fattas.
Läs mera om Hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen
›