Koncernen
Måluppfyllelse av de bindande målen
Av de bindande verksamhetsmålen uppnåddes 51 procent. Den fortsatta coronapandemin har framför allt hindrat uppnåendet av fostrans- och utbildningssektorns respektive social- och hälsovårdssektorns mål.
Läs mer om uppnåendet av de bindande målen för 2021 ›
Förverkligandet av hyresgästdemokratin vid Helsingfors stads bostäder Ab
I Heka har hyresgästerna inte beslutanderätt i alla de ärenden som lagen om samförvaltning i hyreshus förutsätter. Å andra sidan finns i Hekas hyresgästdemokrati sådana element som inte krävs enligt lagen. Boendeaktivisterna är missnöjda med hyresgästernas faktiska påverkansmöjligheter.
Läs mer om förverkligandet av hyresgästdemokratin vid Heka ›
Uppfyllelse av de bindande målen
Av de bindande verksamhetsmålen uppfylldes 56 procent. Målen uppfylldes bäst i centralförvaltningen och stadsmiljösektorn.
Läs mer om hur de bindande verksamhetsmålen uppfyllts ›
Ägarstyrning av lokalbolag
Ägarstyrningen av lokalbolag har i huvudsak arrangerats ändamålsenligt. Under utvärderingen noterades ändå kompletteringsbehov i koncerndirektiven.
Läs mer om ägarstyrningen av lokalbolag ›
Uppfyllelse av de bindande målen
De bindande verksamhetsmålen uppnåddes bäst inom fostrans- och utbildningssektorn samt inom centralförvaltningen.
Läs mer om hur de bindande verksamhetsmålen uppfyllts ›
Ägarstyrning och helhetskontroll inom idrotts- och kulturtjänsterna
Inom idrottsservicen och kulturservicen är ägarstyrningen i huvudsak ändamålsenligt ordnad. På hela stadsförvaltningens nivå är problemet att man inte slagit fast någon arbetsfördelning mellan borgmästaren och biträdande borgmästarna för ägarstyrningen.
Läs mer om utvärdering av idrotts- och kulturtjänsterna ›
Utvärdering av rekommendationernas effekter
De rekommendationer revisionsnämnden gav år 2017 ledde till åtgärder, med undantag för rekommendationerna om dubbelroller i ägarstyrningen.
Läs mer om hur rekommendationerna genomförts ›