Social- och hälsovårdssektorn

Tillräcklig vård av barn utom hemmet

Inom barnskyddet finns det utmaningar när det gäller att svara på det ökade behovet av familjevård utom hemmet samt specialiserad och krävande institutionsvård.
Läs mer om vården av barn utom hemmet ›

Tjänster för missbrukare

Social- och hälsovårdssektorn har utvecklat terapeutiska tjänster för missbrukare och tjänster som minskar skador från missbruk samt sänkt tröskeln för att få tillgång till tjänsterna. Det finns skäl att utveckla samarbetet med andra aktörer, i synnerhet barnskyddstjänsterna.
Läs mer om utvärderingen av tjänsterna för missbrukare ›

Tillträde till icke-brådskande vård vid hälsostationer

Tillträdet till icke-brådskande vård fullgörs vid hälsostationer i huvudsak inom utsatt tid enligt lagen, men inte i enlighet med Helsingfors egna mål eller på ett jämlikt sätt.
Läs mer om tillträdet till icke-brådskande vård ›

Uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna

Helsingfors stad har i sina upphandlingar inte helt lyckats uppnå de miljöpolitiska målen som stadsfullmäktige ställde upp år 2012. Trots att miljökriterier även tidigare har ställts upp för projekt med betydande miljökonsekvenser, har man först under de senaste åren börjat utveckla miljökriterier i större utsträckning i och med åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Läs mer om uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna ›

Effektiviseringen av lokalanvändningen och dess effekter

Inom stadens olika tjänster har man fått varierande resultat av att ha effektiviserat lokalanvändningen och förnyat tillvägagångssätten i syfte att nå en effektivare lokalanvändning. Det har visat sig vara viktigt att beakta klienternas och personalens synpunkter i samband med att man förnyar lokaler.
Läs mer om effektiviseringen av lokalanvändningen ›

Hälsovårdens elektroniska tjänster

Hälsovårdens elektroniska tjänster är högklassiga, men alla kommuninvånare kan inte använda dem. Därför bör användningen av traditionella servicekanaler möjliggöras också i framtiden.
Läs mer om hälsovårdens elektroniska tjänster ›

Kvalitetsövervakningen inom heldygnsomsorgen för äldre

Kvalitetsövervakningen inom heldygnsomsorgen för äldre kan anses vara tillfredsställande inom stadens egen service och tillräcklig inom den köpta servicen.
Läs mer om kvalitetsövervakningen inom äldreomsorg ›

Munhälsovårdens tillgänglighet och resultat

Munhälsovården vid Helsingfors stad är högklassig men det har varit svårt att få tillgång till vård, särskilt på grund av problem med att få kontakt med munhälsovården och bristen på tider för icke-brådskande vård.
Läs mer om utvärdering av munhälsovård ›

Samarbete och multiprofessionalism i familjecenter

Familjecentermodellen har i enlighet med målen ökat samarbetet mellan olika yrkesgrupper. Arbetet i familjecenter är i sin början i flera områden i Helsingfors och behöver fortfarande utvecklas.
Läs mer om utvärdering av familjecentermodellen ›