Social- och hälsovårdssektorn

Främjande av välbefinnandet för studerande på andra stadiet

Inom sektorn för fostran och utbildning har det genomförts många åtgärder för att förbättra studerandenas välbefinnande och öka samhörigheten. Det är dock svårt att få tillgång till psykologtjänsterna inom studerandevården och det finns kö till fortsatt vård.
Läs mer om främjandet av välbefinnandet hos studerande på andra stadiet ›

Måluppfyllelse av de bindande målen

Av de bindande verksamhetsmålen uppnåddes 51 procent. Den fortsatta coronapandemin har framför allt hindrat uppnåendet av fostrans- och utbildningssektorns respektive social- och hälsovårdssektorns mål.
Läs mer om uppnåendet av de bindande målen för 2021 ›

Tillräckligheten av tjänsterna inom barnskyddets öppenvård

Personaldimensioneringen i tjänsterna inom barnskyddets öppenvård är tillräcklig enligt lag, men eftersom familjernas svårigheter har ökat, kan behoven inte alltid tillgodoses. Dessutom finns det inom barnskyddet lediga befattningar som man inte lyckas tillsätta.
Läs mer om tillräckligheten av tjänsterna inom barnskyddets öppenvård ›

Övergången från sjukhusvård till boende för rehabiliteringsklienter inom mentalvården

Staden har försökt främja tillgången till boendeservice för rehabiliteringsklienter inom mentalvården genom att omvandla Aurorasjukhusets avdelningar för psykiatrisk rehabilitering till boendeenheter och utöka utbudet inom boendeservicen i samband med konkurrensutsättningen av köpta tjänster. I praktiken har dock antalet personer som köar till boendeservicen inte minskat.
Läs mer om övergången till boende för rehabiliteringsklienter inom mentalvården ›

Hemvård för äldre

Man har försökt utveckla hemvården under de senaste åren, men de flesta målen har inte uppnåtts. Personalbristen är hemvårdens största problem. Den språkliga jämlikheten förverkligas inte, eftersom det råder brist på svensktalande vårdpersonal.
Läs mer om tillräckligheten av hemvården för äldre ›

Äldre patienter inom jourverksamheten

Inom hemvården och serviceboendet har man börjat använda handboken för jourverksamhet och tjänsten Mobil vårdare, men än så länge utnyttjas de inte till fullo. Samarbetet i samband med utskrivning från sjukhuset ska intensifieras.
Läs mer om äldre patienter inom jourverksamheten ›

Tillträde till icke-brådskande vård vid hälsostationer

Tillträdet till icke-brådskande vård fullgörs vid hälsostationer i huvudsak inom utsatt tid enligt lagen, men inte i enlighet med Helsingfors egna mål eller på ett jämlikt sätt.
Läs mer om tillträdet till icke-brådskande vård ›

Uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna

Helsingfors stad har i sina upphandlingar inte helt lyckats uppnå de miljöpolitiska målen som stadsfullmäktige ställde upp år 2012. Trots att miljökriterier även tidigare har ställts upp för projekt med betydande miljökonsekvenser, har man först under de senaste åren börjat utveckla miljökriterier i större utsträckning i och med åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Läs mer om uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna ›

Tjänster för missbrukare

Social- och hälsovårdssektorn har utvecklat terapeutiska tjänster för missbrukare och tjänster som minskar skador från missbruk samt sänkt tröskeln för att få tillgång till tjänsterna. Det finns skäl att utveckla samarbetet med andra aktörer, i synnerhet barnskyddstjänsterna.
Läs mer om utvärderingen av tjänsterna för missbrukare ›

Tillräcklig vård av barn utom hemmet

Inom barnskyddet finns det utmaningar när det gäller att svara på det ökade behovet av familjevård utom hemmet samt specialiserad och krävande institutionsvård.
Läs mer om vården av barn utom hemmet ›

Effektiviseringen av lokalanvändningen och dess effekter

Inom stadens olika tjänster har man fått varierande resultat av att ha effektiviserat lokalanvändningen och förnyat tillvägagångssätten i syfte att nå en effektivare lokalanvändning. Det har visat sig vara viktigt att beakta klienternas och personalens synpunkter i samband med att man förnyar lokaler.
Läs mer om effektiviseringen av lokalanvändningen ›

Hälsovårdens elektroniska tjänster

Hälsovårdens elektroniska tjänster är högklassiga, men alla kommuninvånare kan inte använda dem. Därför bör användningen av traditionella servicekanaler möjliggöras också i framtiden.
Läs mer om hälsovårdens elektroniska tjänster ›

Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna

I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›

Kvalitetsövervakningen inom heldygnsomsorgen för äldre

Kvalitetsövervakningen inom heldygnsomsorgen för äldre kan anses vara tillfredsställande inom stadens egen service och tillräcklig inom den köpta servicen.
Läs mer om kvalitetsövervakningen inom äldreomsorg ›

Munhälsovårdens tillgänglighet och resultat

Munhälsovården vid Helsingfors stad är högklassig men det har varit svårt att få tillgång till vård, särskilt på grund av problem med att få kontakt med munhälsovården och bristen på tider för icke-brådskande vård.
Läs mer om utvärdering av munhälsovård ›

Samarbete och multiprofessionalism i familjecenter

Familjecentermodellen har i enlighet med målen ökat samarbetet mellan olika yrkesgrupper. Arbetet i familjecenter är i sin början i flera områden i Helsingfors och behöver fortfarande utvecklas.
Läs mer om utvärdering av familjecentermodellen ›