Hälsa

Mödra- och barnavårdsrådgivningstjänster som stöd för barnfamiljer

Mödra- och barnavårdsrådgivningstjänsterna strävar efter att beakta familjernas individuella behov. Familjer får dock inte alltid stöd särskilt snabbt, och det finns behov av att förbättra vårdens kontinuitet.
Läs mer om rådgivningsbyråtjänsterna ›

Främjande av välbefinnandet för studerande på andra stadiet

Inom sektorn för fostran och utbildning har det genomförts många åtgärder för att förbättra studerandenas välbefinnande och öka samhörigheten. Det är dock svårt att få tillgång till psykologtjänsterna inom studerandevården och det finns kö till fortsatt vård.
Läs mer om främjandet av välbefinnandet hos studerande på andra stadiet ›

Vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster

Staden har försökt förbättra vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster genom att till exempel utbilda personalen och öppna fler verksamhetsställen för Mieppi-mentalvårdstjänsten med låg tröskel. Ibruktagandet av ny arbetsutrustning i och med utbildningarna har ännu inte visat sig för kunder i form av snabbare tillgång till vård.
Läs mer om vuxnas tillgång till tidiga mentalvårdstjänster ›

Måluppfyllelse av de bindande målen

Av de bindande verksamhetsmålen uppnåddes 51 procent. Den fortsatta coronapandemin har framför allt hindrat uppnåendet av fostrans- och utbildningssektorns respektive social- och hälsovårdssektorns mål.
Läs mer om uppnåendet av de bindande målen för 2021 ›

Övergången från sjukhusvård till boende för rehabiliteringsklienter inom mentalvården

Staden har försökt främja tillgången till boendeservice för rehabiliteringsklienter inom mentalvården genom att omvandla Aurorasjukhusets avdelningar för psykiatrisk rehabilitering till boendeenheter och utöka utbudet inom boendeservicen i samband med konkurrensutsättningen av köpta tjänster. I praktiken har dock antalet personer som köar till boendeservicen inte minskat.
Läs mer om övergången till boende för rehabiliteringsklienter inom mentalvården ›

Hemvård för äldre

Man har försökt utveckla hemvården under de senaste åren, men de flesta målen har inte uppnåtts. Personalbristen är hemvårdens största problem. Den språkliga jämlikheten förverkligas inte, eftersom det råder brist på svensktalande vårdpersonal.
Läs mer om tillräckligheten av hemvården för äldre ›

Äldre patienter inom jourverksamheten

Inom hemvården och serviceboendet har man börjat använda handboken för jourverksamhet och tjänsten Mobil vårdare, men än så länge utnyttjas de inte till fullo. Samarbetet i samband med utskrivning från sjukhuset ska intensifieras.
Läs mer om äldre patienter inom jourverksamheten ›

Tillträde till icke-brådskande vård vid hälsostationer

Tillträdet till icke-brådskande vård fullgörs vid hälsostationer i huvudsak inom utsatt tid enligt lagen, men inte i enlighet med Helsingfors egna mål eller på ett jämlikt sätt.
Läs mer om tillträdet till icke-brådskande vård ›

Hälsovårdens elektroniska tjänster

Hälsovårdens elektroniska tjänster är högklassiga, men alla kommuninvånare kan inte använda dem. Därför bör användningen av traditionella servicekanaler möjliggöras också i framtiden.
Läs mer om hälsovårdens elektroniska tjänster ›

Munhälsovårdens tillgänglighet och resultat

Munhälsovården vid Helsingfors stad är högklassig men det har varit svårt att få tillgång till vård, särskilt på grund av problem med att få kontakt med munhälsovården och bristen på tider för icke-brådskande vård.
Läs mer om utvärdering av munhälsovård ›

Samarbete och multiprofessionalism i familjecenter

Familjecentermodellen har i enlighet med målen ökat samarbetet mellan olika yrkesgrupper. Arbetet i familjecenter är i sin början i flera områden i Helsingfors och behöver fortfarande utvecklas.
Läs mer om utvärdering av familjecentermodellen ›