Äldre personers tillträde från hemvård till heldygnsomsorg

Beräknad lästid: 1 minut
Syftet med utvärderingen
Huvudfrågan i utvärderingen var om äldre kunder inom hemvården har tillträde till heldygnsomsorg enligt sitt behov och i rätt tid. I temat utvärderades om en ny bedömning av servicebehovet för en kund inom hemvården inleds i tid, om hens situation förändras. Dessutom utvärderades om utrednings-, utvärderings- och placeringsprocessen för heldygnsomsorgen fungerar och om kunderna får en plats inom heldygnsomsorgen i enlighet med målet. Målet är att kunden inom tre månader efter att hen ställts i kö ska få en vårdplats.
Slutsatser
Äldre hemvårdskunder har på basis av utvärderingsresultaten i huvudsak tillträde till heldygnsomsorg enligt sitt behov och i rätt tid. Tillgången till heldygnsomsorg beror framför allt på hemvårdens bedömning av om kriterierna för heldygnsomsorg uppfylls. Hemvårdspersonalens förmåga att identifiera de risker som påverkar kundens möjligheter att klara sig hemma varierar dock. Utrednings-, utvärderings- och placeringsprocessen för heldygnsomsorg är i huvudsak smidig, men ansökningsprocessen inklusive alla faser kan dock ta lång tid och ingen respons från kunder eller anhöriga samlas om processens funktion. Nästan alla de kunder som beviljats heldygnsomsorg fick år 2024 vårdplats inom tre månader enligt målet.
social-, hälsovårds- och räddningssektorns sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster ska
- utveckla hemvårdspersonalens färdigheter i att identifiera och bedöma riskfaktorer som påverkar äldre människors välbefinnande och hälsa.
- på ett heltäckande sätt följa upp hur lång tid de olika skedena i ansökningsprocessen för serviceboende med heldygnsomsorg tar och utveckla processen utifrån uppföljningen så att kundens tillgång till tjänster enligt behoven inte fördröjs.
- samla in respons från klienter och anhöriga om hur ansökningsprocessen för serviceboende med heldygnsomsorg fungerar och utveckla ansökningsprocessen utgående från responsen.
Kommentera