Kaupunki

Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja keskushallinnossa. Tytäryhteisöjen tavoitteista toteutumatta jäi muun muassa Stadion-säätiön tavoite Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen etenemisestä kustannusarviossa ja aikataulussa.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›

Suositusten vaikuttavuus

Tarkastuslautakunnan vuonna 2017 antamat suositukset johtivat toimenpiteisiin, lukuun ottamatta omistajaohjauksen kaksoisrooleja koskeneita suosituksia.
Lue lisää suositusten vaikuttavuudesta ›

Digitaalisten asiointipalvelujen laatu

Helsingin digitaalisten asiointipalvelujen laatu on pääosin hyvä, kun sitä verrataan valtakunnalliseen digitaalisten asiointipalvelujen laatukriteeristöön. Palvelujen löydettävyydessä ja sujuvuudessa on kuitenkin kehitettävää.
Lue lisää digitaalisten asiointipalvelujen arvioinnista ›

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2016 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Lue lisää suositusten vaikuttavuuden arvioinnista ›

Tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seuranta

Tilintarkastuksen havainnoista osa on toistuvia. Esimerkiksi muistiotositteisiin ja tase-erittelyihin liittyviä suosituksia on toteutettu puutteellisesti.
Lue lisää tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seurannasta ›

Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Lue lisää sitovien tavoitteiden arvioinnista ›

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2015 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.

Sitovien toiminnan tavoitteiden arviointi

Sitovien tavoitteiden toteutuminen vaihteli toimialoittain.

Tavoitteena Suomen yritysmyönteisin kaupunki

Yritysmyönteisyyttä tukevista strategian toimenpiteistä pääosa on toteutettu. Yritysmyönteisyydessä on kuitenkin parannettavaa.

Kaupunkimarkkinointi ja matkailun kehittäminen

Kaupunkimarkkinointia ja matkailua on kehitetty pääosin strategian mukaisesti. Kaupungin myöntämät tuet suurtapahtumille eivät ole läpinäkyviä eikä niiden myöntäminen yhtenäistä.

Avoimen datan julkaiseminen ja hyödyntäminen

Avoimen datan julkaisemista on lisätty, mutta saatuja hyötyjä on vaikea osoittaa.

Strategiaohjelman 2013-2016 toteuttaminen

Kaupungin strategiaohjelman toteuttamisesta on vaikea saada kokonaiskuvaa.

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuonna 2014 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty lähes poikkeuksetta.

Designpääkaupunkihankkeen 2012 onnistuminen

Helsingin tunnettuus vahvistui designvuonna, koska medianäkyvyys oli kansallisesti ja kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta.

Yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa

Käytännössä kaupungin mahdollisuudet yhteistyön välttämiseksi ovat vähäiset.

Virastojen tietojärjestelmähankkeet

Hyötyjen etukäteisarviointi oli tehty perusteellisesti vain euromääräisesti suurimmassa hankkeessa.

Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa

Virastojen ja laitosten hankinta- ja kilpailuttamisosaamisen taso palveluhankinnoissa on strategiakaudella jonkin verran parantunut.

Sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden arviointi

Hallintokunnille asetetuista, vuoden 2013 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 80 prosenttia.

Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.

Toimialarajat ylittävien palveluprosessien toteutuminen

Poikkihallinnolliset prosessit ovat hyvin eri vaiheessa ja niiden kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa yhteisen näkemyksen muodostamiseen.

Sähköinen asiointi

Kaupungin strategiaohjelmien tavoitteet sähköisen asioinnin lisäämisestä ja palvelun saatavuuden parantamisesta ovat toteutuneet hyvin.

Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi

Vuoden 2014 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 83 prosenttia.

Tilivelvollisten velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin tilintarkastuksen suositusten johdosta

Tilintarkastaja on kiinnittänyt huomiota taloushallinnon sovelluksessa eli Laske-järjestelmässä ja hankintojen sekä päätöksenteon muotoseikoissa ilmenneisiin ongelmiin.

Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi

Tarkastuslautakunnan vuoden 2012 arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.

Innovaatiorahaston tuloksellisuus

Innovaatiorahaston rahoittamien hankkeiden tuloksellisuutta on vaikea osoittaa.

Tuloksellisuuden mittaaminen

Tuloksellisuuden mittaaminen virastotasolla on monipuolista, mutta vaikuttavuuden mittaamisessa on selvästi kehitettävää.

Harmaan talouden torjunta

Kaupunki on onnistunut hyvin harmaan talouden torjunnassa niillä keinoilla, joita sillä on käytettävissään.

Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi

Virastojen ja liikelaitosten 88 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta toteutui 75.

Suositusten vaikuttavuuden arviointi

Vuoden 2013 arviointikertomuksessa esitettyjen suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.