Teemat
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›
Mitä tarkastuslautakunta tekee?
Katso tarkastuslautakunnan arviointityöhön johdattava lyhyt video (1:56).
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2017 antamat suositukset johtivat toimenpiteisiin, lukuun ottamatta omistajaohjauksen kaksoisrooleja koskeneita suosituksia.
Lue lisää suositusten vaikuttavuudesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja keskushallinnossa. Tytäryhteisöjen tavoitteista toteutumatta jäi muun muassa Stadion-säätiön tavoite Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen etenemisestä kustannusarviossa ja aikataulussa.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Kaupungin talous
Kaupungin talous vuonna 2019 oli vahva. Koronavirusepidemia heikentää kaupungin taloutta vuonna 2020.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›
Tilankäytön tehostamisen vaikutukset
Tilankäytön tehostamisesta ja siihen tähtäävien toimintatapojen uudistamisesta on saatu vaihtelevia tuloksia kaupungin eri palveluissa. Asiakkaiden ja henkilöstön näkemysten ottaminen huomioon on kuitenkin havaittu tärkeäksi tilauudistuksissa.
Lue lisää tilankäytön tehostamisen vaikutuksista ›
Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus ja kokonaisuuden hallinta
Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus on järjestetty pääosin tarkoituksenmukaisesti. Kaupunkitasolla ongelmana on, ettei pormestarin ja apulaispormestareiden työnjakoa omistajaohjauksessa ole määritelty.
Lue lisää liikunta- ja kulttuuripalvelujen arvioinnista ›
Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutuminen
Kaupunkistrategiassa varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat pääosin toteutuneet, mutta henkilöstövaje voi heikentää tavoitteiden toteutumista jatkossa.
Lue lisää varhaiskasvatuksen arvioinnista ›
Lapsiperheiden kotouttaminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla
Lapsiperheiden kotouttamista on edistetty kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla, mutta toimialan on lisättävä oman henkilöstönsä osaamisen kehittämistä kotouttamisessa.
Lue lisää lapsiperheiden kotouttamisesta ›
Esteettömyyslinjausten toteutuminen
Rakennetun ympäristön esteettömyyttä on edistetty aktiivisesti 2010-luvulla, mutta yhteistyön lisäämiselle vammaisyhdistysten kanssa on yhä tarvetta. Rakennetun ympäristön esteettömyyden toteutuminen suunnitelmien mukaisena tulisi varmistaa.
Lue lisää esteettömyyslinjausten toteutumisesta ›
Digitaalisten asiointipalvelujen laatu
Helsingin digitaalisten asiointipalvelujen laatu on pääosin hyvä, kun sitä verrataan valtakunnalliseen digitaalisten asiointipalvelujen laatukriteeristöön. Palvelujen löydettävyydessä ja sujuvuudessa on kuitenkin kehitettävää.
Lue lisää digitaalisten asiointipalvelujen arvioinnista ›
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut ovat laadukkaita, mutta kaikki kuntalaiset eivät pysty käyttämään niitä. Siksi perinteisten palvelukanavien käyttö tulee mahdollistaa tulevaisuudessakin.
Lue lisää terveydenhuollon sähköisistä asiointipalveluista ›
Digitalisaation toteutuminen perusopetuksessa
Perusopetuksessa on käytössä riittävät ja toimivat digitaaliset ympäristöt, järjestelmät ja laitteet, mutta niitä tulee kehittää ja uusia. Opettajien digitaaliset ja pedagogiset taidot eivät ole parantuneet suunnitellusti, ja riittävä seurantatieto oppilaiden osaamisen kehittymisestä puuttuu.
Lue lisää digitalisaation toteutumisesta perusopetuksessa ›
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvonta
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvontaa voidaan pitää tyydyttävänä kaupungin omassa tuotannossa ja riittävänä ostopalveluissa.
Lue lisää vanhusten hoidon laadunvalvonnasta ›
Suun terveydenhuollon saatavuus ja tuloksellisuus
Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto on laadukasta, mutta hoitoon pääsy on ollut vaikeaa erityisesti yhteydensaannin ongelmien ja kiireettömien aikojen puutteen vuoksi.
Lue lisää suun terveydenhuollon arvioinnista ›
Yhteistyö ja moniammatillisuus perhekeskuksissa
Perhekeskusmalli on lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Perhekeskustyö on vasta alussa useilla Helsingin alueilla ja kehittämistarpeita on edelleen.
Lue lisää perhekeskusarvioinnista ›
Suurten liikennehankkeiden toteuttaminen
Kaikkia kaupungin suuria liikennehankkeita ei ole toteutettu siten, että niillä olisi mahdollisuus pysyä alkuperäisessä kustannusarviossa tai aikataulussa.
Lue lisää suurten liikennehankkeiden toteutumisesta ›
Katutyömaahaittojen hallinta
Kaupunki ei kykene riittävästi valvomaan suurta määrää työmaita eikä epäkohtien ilmetessä puuttumaan toimintaan riittävän tehokkaasti. Katutyömaahaittojen arviointia tekevät suuret ammattirakentajat, mutta ne vastaavat vain noin puolesta kaivutyömaista kaupungin alueella.
Lue lisää katutyömaahaittojen hallinnasta ›
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2016 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Lue lisää suositusten vaikuttavuuden arvioinnista ›
Tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seuranta
Tilintarkastuksen havainnoista osa on toistuvia. Esimerkiksi muistiotositteisiin ja tase-erittelyihin liittyviä suosituksia on toteutettu puutteellisesti.
Lue lisää tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seurannasta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Lue lisää sitovien tavoitteiden arvioinnista ›
Kaupungin talouden arviointi
Kaupungin taloudellinen tilanne on hyvä: lainakanta aleni edelleen, vaikka investointeja tehtiin lähes 700 miljoonalla eurolla.
Lue lisää talouden arvioinnista ›
Tontinluovutuksen taloudelliset vaikutukset
Hintakilpailujen lisääminen olisi kaupungin taloudellisen edun mukaista ja parantaisi hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
Lue lisää tontinluovutuksen arvioinnista ›
Palkitsemisen yhdenmukaisuus ja tasa-arvoisuus
Kaupunki pyrkii yhdenmukaiseen ja tasa-arvoiseen palkitsemiseen. Henkilöstötietojärjestelmät eivät tue palkitsemisen seurantaa.
Lue lisää palkitsemisen arvioinnista ›
Tavoitteiden asettaminen tytäryhteisöille ja niiden johdolle
Tytäryhteisöjen tavoitteet tukevat kaupungin tavoitteita. Omistajastrategioiden valmistelu on viivästynyt.
Lue lisää tavoitteiden asettamisesta tytäryhteisöille ›
Ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelu
Helsinki houkuttelee ulkomaisia investointeja. Osaajien houkuttelu on laajamittaisemmin vasta käynnistymässä.
Lue lisää ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelusta ›
Perusopetuksen alueellinen tasa-arvoisuus
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii alueellisesti tasa-arvoiseen perusopetukseen. Alueellisia eroja syntyy muun muassa suomi toisena kielenä eli S2-oppilaiden painottuessa idän ja koillisen alueille.
Lue lisää perusopetuksen alueellisesta tasa-arvoisuudesta ›
Tasavertaiset opiskelumahdollisuudet kaupungin lukioissa
Lukioiden väliset erot ovat melko suuria. Lukiolaisten tasavertaisia oppimismahdollisuuksia on kuitenkin parannettu.
Lue lisää tasavertaisista opiskelumahdollisuuksista lukioissa ›
Toimeentulotuen siirto Kelaan
Asiakkaiden asema on osin parantunut perustoimeentulotuen Kela-siirrossa, mutta myös väliinputoajia löytyy.
Lue lisää toimeentulotuen Kela-siirron arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy mielenterveyspalvelujen piiriin
Kaupungin tulisi järjestää lasten ja nuorten lieviä ja keskivaikeita mielenterveysongelmia arvioiva ja hoitava yksikkö, sillä matalan kynnyksen palveluissa ei kyetä hoitamaan kaikkia, eivätkä useat ongelmat edellytä erikoissairaanhoitoa.
Lue lisää lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy kuntoutusterapioiden piiriin
Lasten ja nuorten kuntoutuspalveluissa toiminta- ja puheterapiaa ei ole riittävästi. Kaupungilta puuttuu neuropsykologisen kuntoutuksen asiantuntemus.
Lue lisää lasten ja nuorten pääsystä kuntoutusterapioiden piiriin ›
Omaishoitoa tukevien palveluiden laatu ja riittävyys
Omaishoitoa tukevat palvelut ovat monipuolisia, mutta palvelutarjontaa ei hyödynnetä täysimääräisesti. Palvelujen laadussa omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikana on parannettavaa.
Lue lisää omaishoitoa tukevista palveluista ›
Ostopalvelujen laatu ja sopimusten hallinta
Kilpailutettujen tukipalvelujen laatu pystyttiin useimmiten turvaamaan laadunvalvonnan ja sopimuksen seurannan avulla, vaikka puutteitakin esiintyi.
Lue lisää ostopalvelujen laadusta ›
Uudisrakentamisen laadunvalvonta
Uudisrakentamisen laatua on pyritty parantamaan monin tavoin, mutta ohjeistus kaipaa yhtenäistämistä.
Lue lisää uudisrakentamisen laadunvalvonnasta ›
Päästövähennysten toteuttaminen
Toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi on toteutettu, mutta päästöt eivät ole vielä merkittävästi vähentyneet. Lähivuosina haasteellista on sähköautojen ja niiden latauspisteiden määrän kasvattaminen sekä Helenin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen.
Lue lisää päästövähennysten toteuttamisesta ›
Luonnonsuojeluohjelman toteuttaminen
Luonnonsuojeluohjelman 2015–2024 tavoitteiden toteutumista on edistetty. Luonnonsuojelualueiden perustaminen suunnitellussa aikataulussa on haastavaa.
Lue lisää luonnonsuojeluohjelman toteuttamisesta ›
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2015 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Sitovien toiminnan tavoitteiden arviointi
Sitovien tavoitteiden toteutuminen vaihteli toimialoittain.
Kaupungin talouden arviointi
Kaupungin talous on vahva, mutta sote- ja maakuntauudistus luo epävarmuutta.
Henkilöstön työhyvinvointi ja sairauspoissaolojen hallinta
Henkilöstön työhyvinvointi on pääosin parantunut. Kannustimien luominen osatyökykyisten työllistämiseksi parantaisi sairauspoissaolojen hallintaa.
Hankintojen ohjaus
Hankintoja tekevien perehdytykseen ja jatkuvaan koulutukseen sekä työnjaon ja ohjeistuksen selkeyttämiseen on tarvetta.
Toimitilojen käytön tehostaminen
Kokonaistoimitilojen määrä on kasvanut strategiakaudella, vaikka tilankäyttöä palveluissa on tehostettu.
Helsingin kaupungin asunnot Oy:n omistajaohjaus
Hekan omistajaohjaus on ollut tarkoituksenmukaista. Esteellisyyssääntelyn tiukentuminen tulee kuitenkin ottaa huomioon omistajaohjauksessa.
Asunnottomuuden vähentäminen
Asunnottomuusohjelmia on toteutettu ja pitkäaikaisasunnottomuutta on saatu vähennettyä, mutta asunnottomuus kokonaisuutena on kasvanut ja muuttanut muotoaan.
Tavoitteena Suomen yritysmyönteisin kaupunki
Yritysmyönteisyyttä tukevista strategian toimenpiteistä pääosa on toteutettu. Yritysmyönteisyydessä on kuitenkin parannettavaa.
Lasten ja nuorten mahdollisuus harrastaa
Kaupunki on parantanut lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Harrastusten hinta ja tietämättömyys mahdollisuuksista voivat olla harrastamisen esteenä.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen järjestelmää on systematisoitu.
Oppisopimuskoulutukselle asetettujen tavoitteiden toteutuminen
Oppisopimuskoulutusta on kehitetty nuorille ja maahanmuuttajille paremmin sopivaksi. Oppisopimusten määrä ei ole kasvanut tavoitellusti.
Suurten investointien hallinta
Rakennushankkeiden kustannukset ylittyvät melko harvoin, aikataulut useammin.
Asuntotonttien alennettujen vuokrien taloudelliset vaikutukset
Asuntotonttien maanvuokran määrittelyperiaatteiden läpinäkyvyyttä tulee parantaa. Arvioinnin perusteella alennettujen tonttivuokrien muodossa annettavan tuen suuruusluokka on 40 miljoonaa euroa vuodessa.
Liikuntatoimen strategisten tavoitteiden toteutuminen
Liikuntastrategian tavoitteet ovat pääosin toteutuneet. Terveyttä edistävää liikuntaa on lisätty ja avustusjärjestelmä uudistettu.
Terveyden edistäminen Sutjakka Stadi -toimenpideohjelman avulla
Toimenpideohjelman toimenpiteitä on toteutettu, mutta ylipainoisten määrä kasvaa.
Saattohoidon riittävyys ja laatu
Saattohoito on laadukasta varsinkin vaativalla erityistasolla (HYKS) ja erityistasolla Suursuon sairaalassa ja kotisairaalassa, mutta perustason hoidossa osaaminen ja edellytykset vielä vaihtelevat.
Kulttuuristrategian hyvinvointitavoitteiden toteutuminen
Lasten ja nuorten kulttuuritoimintaa on lisätty kulttuuristrategian mukaisesti. Julkisen liikenteen maksut rajoittavat kuitenkin edelleen kouluajalla tapahtuvaa osallistumista kulttuuritoimintaan.
Perusopetuksen kouluverkon kehittäminen
Peruskouluja on yhdistetty kaupunginhallituksen päättämien linjausten mukaisesti. Lapsivaikutusten arviointia ja asukkaiden osallisuuden toteutumista on kehitettävä.
Tuloksellisuuden mittaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden mittaaminen on vasta alkamassa.
Terveysasemapalvelujen saatavuus
Hoitotakuu toteutuu, mutta erityisesti itäisen Helsingin terveysasemilla jonot ovat pitkiä.
Kotihoidon riittävyys ikääntyneiden palvelutarpeeseen nähden
Kiire on heikentänyt palvelun laatua. Ympärivuorokautisen hoidon arviointiprosessi kestää kauan.
Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen saatavuus ja riittävyys
Palveluiden saatavuutta ja riittävyyttä on parannettu, mutta asumispalvelujen hoitoketju ei ole sujuva.
Kaupunkimarkkinointi ja matkailun kehittäminen
Kaupunkimarkkinointia ja matkailua on kehitetty pääosin strategian mukaisesti. Kaupungin myöntämät tuet suurtapahtumille eivät ole läpinäkyviä eikä niiden myöntäminen yhtenäistä.
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen lasten ja nuorten palveluissa
Varhaiskasvatuksessa, nuorisotoimessa sekä koulutus- ja nuorisotakuun palveluissa on toteutettu tasa-arvosuunnitelman toimenpiteitä. Liikuntavirastossa sukupuolten tasa-arvotyö on ollut vähäistä.
Asunto- ja maankäyttöpolitiikka hyvinvoinnin edistämisessä
Hyvinvointitavoitteiden seurantaa tulee kehittää.
Ensihoitoketjun toimivuus ja tuloksellisuus
Ensihoito on tuloksellista kasvaneesta tehtävämäärästä huolimatta.
Suurien liikenneinvestointien ja tontinluovutuksen koordinaatio
Tontinluovutuksen ja suurien liikenneinvestointien koordinaatio on ollut riittävää.
Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistajaohjaus
Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistamisen tarkoitusta ei ole määritelty.
Tilinpäätösraportoinnin antama kuva tuloksellisuudesta
Tilinpäätös ei anna monipuolista ja kattavaa kuvaa siitä, onko toiminta taloudellista, tuottavaa, vaikuttavaa ja laadukasta.
Avoimen datan julkaiseminen ja hyödyntäminen
Avoimen datan julkaisemista on lisätty, mutta saatuja hyötyjä on vaikea osoittaa.
Strategiaohjelman ja ympäristöpolitiikan energiatehokkuustavoitteiden toteuttaminen
Energiatehokkuus on kehittynyt tavoiteltuun suuntaan.
Strategiaohjelman 2013-2016 toteuttaminen
Kaupungin strategiaohjelman toteuttamisesta on vaikea saada kokonaiskuvaa.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi
Virastojen ja liikelaitosten 82 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta toteutui 73.
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2014 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty lähes poikkeuksetta.
Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
Sisäistä valvontaa ja riskienhallinnan tilaa on parannettava.
Vaikutusten arviointi kaavoituksessa
Säädöksissä asetetut vaatimukset kaavojen vaikutusten arvioinnille toteutuvat kaupunkisuunnitteluvirastossa hyvin.
Työnohjauksen riittävyys ja vaikuttavuus opetusvirastossa
Työnohjaus koetaan vaikuttavana, mutta sitä ei ole riittävästi tarjolla.
Lähiliikuntapaikat ja kaupunkilaisten liikunnan lisääminen
Lähiliikuntapaikkojen rakentamisen ja ylläpidon rahoittamisessa olisi kehitettävää.
Positiivinen diskriminaation tavoitteiden toteutuminen Helsingin kouluissa
Positiivisen diskriminaation määrärahan perimmäiset tavoitteet toteutuvat varsin hyvin.
Omaishoidon lakisääteisen vapaan järjestäminen ja palvelun riittävyys
Kaupungin toimet eivät ole olleet riittäviä omaishoidon lakisääteisen lomituksen järjestämiseksi.
Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avustajapalvelun toteutuminen
Tilastojen mukaan subjektiivinen oikeus henkilökohtaisen avustajan saamisesta Helsingissä on toteutunut hyvin.
Nuorten päihdehoitoon pääsy
Nuoren mahdollisen moniongelmaisuuden vuoksi oikeaa palvelua tai hoitopaikkaa voi olla vaikea löytää.
Kuntouttavan työtoiminnan tulokset
Kaupunki on lisännyt aktiivisesti kuntouttavaa työtoimintaa ja on tällä kyennyt vaikuttamaan siihen, että kuntoutettavien elämäntilanteen hallinta ja valmius osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin on parantunut.
Nuorten toimeentulotukiasiakkaiden syrjäytymisen ehkäiseminen
Sosiaalityön mahdollisuuksia nuorten tukemisessa ei ole voitu täysimääräisesti hyödyntää, koska toimeentulotukihakemusten käsittely vie entistä suuremman osan sosiaalityöntekijöiden työajasta.
Toimenpiteet kaupunkilaisten terveyserojen kaventamiseksi
Terveyserot ovat sairastavuusindeksillä mitaten hieman tasoittuneet peruspiireittäin vuosina 2009–2011, mutta pidemmällä aikavälillä väestöryhmittäinen ja alueellinen eriytyminen on Helsingissä kuitenkin voimistunut.
Designpääkaupunkihankkeen 2012 onnistuminen
Helsingin tunnettuus vahvistui designvuonna, koska medianäkyvyys oli kansallisesti ja kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta.
Toimenpiteet valtuutettujen aloitteiden ja toivomusponsien johdosta
Valtuutettujen mahdollisuutta tehdä aloitteita ja toivomusponsia ei voida pitää kovin merkittävänä tapana vaikuttaa kaupungin toimintaan.
Helsingin järjestöavustusten jakoperiaatteiden toteutuminen
Virastot noudattavat kaupungin linjauksia ja yleisohjetta avustusten myöntämisessä.
Joukkoliikenneinvestointien kustannustehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus
Joukkoliikenteen nopeuttaminen on erittäin kustannustehokas tapa edistää joukkoliikennettä.
Kaupungin taloudellinen tuki tytäryhteisöille
Asumiseen liittyvä panostus on erittäin merkittävä: vuonna 2013 tytäryhteisöille myönnetyistä lainoista 421,9 miljoonaa euroa liittyi asumiseen.
Yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa
Käytännössä kaupungin mahdollisuudet yhteistyön välttämiseksi ovat vähäiset.
Virastojen tietojärjestelmähankkeet
Hyötyjen etukäteisarviointi oli tehty perusteellisesti vain euromääräisesti suurimmassa hankkeessa.
Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa
Virastojen ja laitosten hankinta- ja kilpailuttamisosaamisen taso palveluhankinnoissa on strategiakaudella jonkin verran parantunut.
Tilojen käyttöön liittyvien strategisten tavoitteiden toteutuminen ja palveluverkon sopeuttaminen
Hallintokuntien oma tilankäytön optimointi ei vielä näy hyötyinä kaupunkitasolla.
Talousarvioraamin ohjausvaikutus ja sitovien taloudellisten tavoitteiden sitovuus
Kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvioraami on ohjannut talousarvion tasoa varsin hyvin erityisesti talousarviovuosina 2013 ja 2014.
Kaupungin talouden tila ja kehitys
Kasvaneen velkamäärän kustannukset vievät aiempaa suuremman osan tulorahoituksesta.
Sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden arviointi
Hallintokunnille asetetuista, vuoden 2013 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 80 prosenttia.
Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.
Koulujen ja päiväkotien sisäilmakorjaukset
Kaupungin menettelytavat sisäilmakorjausten onnistumisen varmistamiseksi eivät ole riittäviä.
Kaupungin vuokra-asuntojen myöntämisperusteet ja valvonta
Kaupungin ARA-vuokra-asuntojen asukasvalinnat perustuvat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen asettamiin sääntöihin.
Kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen
Virastot ovat osittain ryhtyneet edistämään toimenpiteitä, joilla on vaikutuksia asumisen kohtuuhintaisuuteen.
Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen järjestäminen sekä riittävyys Helsingin peruskouluissa
Oppilaan saama tuki on nykyään systemaattisempaa ja tavoitteellisempaa kuin ennen.