Yhteistyö ja moniammatillisuus perhekeskuksissa
Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymys oli, onko perhekeskusmalli lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Perhekeskusmallissa pyritään luomaan palveluista kokonaisuus, jossa sovitetaan yhteen erilaiset lasten ja perheiden tarvitsemat palvelut ja jossa toimitaan moniammatillisesti. Ammattilaisten välistä yhteistyötä tarkasteltiin erityisesti perhekeskuksiin keskitetyissä palveluissa, mutta myös perhekeskusten ja muiden perheen tai lapsen kannalta olennaisten palvelujen välillä. Arvioinnissa haastateltiin neljän Helsingin perhekeskuksen esihenkilöverkoston jäseniä.
Johtopäätökset
Perhekeskusmalli on lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Arvioinnin kohteena olleissa kahdessa kivijalkaperhekeskuksessa ja kahdessa verkostomuotoisena toimivassa perhekeskuksessa palvelutarpeen moniammatillista arviointia tehdään kasvavassa määrin. Eri ammattilaisten yhteistyö on kehittynyt ja asiakkaan tarpeen mukaisten palvelujen saannin voidaan katsoa parantuneen. Työ on kuitenkin vasta alussa suurimmassa osassa Helsinkiä. Moniammatillista palvelutarpeen arviointia tehdään lähinnä lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin ja tuen yksiköissä, mutta ei vielä neuvolatiimeissä. Eri ammattilaisten yhteistyö on edistyneintä pitkään toimineessa Itäkadun perhekeskuksessa. Fyysinen läheisyys on varsin merkittävä yhteistyön lisääjä, mutta yhteistyön käynnistyminen edellyttää sovittua toimintamallia. Perhekeskuksissa koettiin hankalana yhteistyön puuttuminen joidenkin tärkeiden tahojen, kuten aikuisten psykiatria- ja päihdepalvelujen, kanssa. Arvioinnin perusteella myös maahanmuuttajien palveluiden vahvistaminen perhekeskuksissa on tärkeää.
sosiaali- ja terveystoimialan tulee
• lisätä aikuisten psykiatria- ja päihdepalvelujen ja perhekeskusten välistä yhteistyötä.
• vahvistaa maahanmuuttajien palveluita perhekeskuksissa.
Lisää uusi kommentti