Kaupunkiympäristön toimiala

Rakennusomaisuuden tehokas käyttö

Kaupunki on kehittänyt rakennusomaisuuden hallinta- ja luopumisprosesseja sekä omistamisperiaatteita, mutta tällä hetkellä ne eivät vielä täysin tue strategisia tavoitteita ja palvelutarpeita. Tiloista luopumisen prosessia on kehitetty vastikään, joten vaikutukset jäävät myöhemmin nähtäväksi.
Lue lisää rakennusomaisuuden hallinnasta ›

Asuinalueiden kaavoituksen vaikutus viheralueisiin

Asuinalueiden kaavoituksessa on pyritty säilyttämään viheralueita ja arvokkaita luontokohteita. Asumista on kuitenkin osoitettu viheralueille, koska kaavoituksessa toteutetaan myös asuntotuotantoa koskevia tavoitteita.
Lue lisää asuinalueiden kaavoituksen vaikutuksista viheralueisiin ›

Turvallisuus kaupungin eri osissa

Nuorten rikokset ovat pysyneet määrällisesti melko samalla tasolla viime vuosien aikana. Nuorten tekemät henkilöihin kohdistuvat vakavat rikokset ovat kuitenkin kasvussa. Toisaalta häiriökäyttäytymistä ja ilkivaltaa koskevissa poliisin hälytystehtävissä on ollut selkeää laskua.
Lue lisää turvallisuudesta kaupungin eri osissa ›

Kestävien liikennemuotojen edistäminen

Kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuus ei ole kasvanut. Kävelyn edistäminen on vielä hyvin alkuvaiheessa ja toimii niukoilla resursseilla.
Lue lisää kestävien liikennemuotojen edistämisestä ›

Autoilun, kävelyn ja logistiikan sujuvoittaminen Helsingin keskustassa

Kaupunki on toteuttanut lukuisia kaupunkistrategiaan ja eri ohjelmiin kirjattuja kävelyn, autoilun ja logistiikan sujuvoittamiseen liittyviä toimenpiteitä, mutta merkittäviä vaikutuksia ei vielä ole havaittavissa.
Lue lisää autoilun, kävelyn ja logistiikan sujuvoittamisesta Helsingin keskustassa ›

Kaupunkilaisten osallisuus asemakaavoituksessa

Kaupunkilaisten osallistumismahdollisuudet asemakaavoitukseen ovat laajemmat kuin lainsäädäntö edellyttäisi. Vähemmän aktiivisia ryhmiä aktivoidaan tarvittaessa.
Lue lisää kaupunkilaisten osallisuudesta asemakaavoituksessa ›

Luonnon monimuotoisuuden edistäminen metsien hoidossa

Kaupungin metsien luontoarvot ovat lisääntyneet pitkällä aikavälillä luonnonhoidon ja harkitun hoitamatta jättämisen ansiosta. Keskeisimpiä monimuotoisuutta edistäneitä toimenpiteitä ovat olleet lahopuun jättäminen, eri-ikäisen ja erilajisen puuston suosiminen sekä monimuotoisuudelle arvokkaiksi tunnistettujen kohteiden jättäminen hoidon ulkopuolelle.
Lue lisää luonnon monimuotoisuudesta metsien hoidossa ›

Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishanke

Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen kustannukset toteutuivat lähes 127 miljoonaa euroa suurempina kuin hankesuunnitelmassa arvioitiin. Eniten kustannuksia nostivat lisä- ja muutostyöt. Kustannusten ylittymistä selittää myös se, ettei hankesuunnitelman kustannuksia sidottu tarjoushintaindeksiin.
Lue lisää Olympiastadionin uudistamishankkeesta ›

Asuinalueiden eriytymisen ehkäisy

Alueiden eriytyminen ei ole vähentynyt, vaikka Helsinki on pystynyt hillitsemään segregaatiokehitystä monipuoliseen asukas- ja asuntorakenteeseen tähtäävällä pitkäjänteisellä asuntopolitiikalla.
Lue lisää asuinalueiden eriytymisen ehkäisystä ›

Rakentamisen ja rakennusten käytön päästöjen vähentäminen

Kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin asunnot Oy ovat toteuttaneet lukuisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Jotta Hiilineutraali Helsinki 2035 toimenpideohjelman tavoitteet toteutuisivat aikataulussa, tarvitaan huomattava määrä yksityisten taloyhtiöiden energiaremontteja.
Lue lisää rakentamisen ja rakennusten käytön päästövähennystoimenpiteistä ›

Ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutuminen hankinnoissa

Helsingin kaupungin hankinnoissa ei ole onnistuttu täysin saavuttamaan kaupunginvaltuuston vuonna 2012 asettamia ympäristöpoliittisia tavoitteita. Vaikka useissa ympäristövaikutuksiltaan merkittävissä hankinnoissa ympäristökriteereitä on asetettu aiemminkin, laajemmin kehittämistä on alettu tehdä vasta viime vuosina Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman myötä.
Lue lisää ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutumisesta hankinnoissa ›

Merellinen Helsinki

Kaupunkistrategian tavoitteita on edistetty valtuustokaudella. Merellisen strategian alkuvuosille aikataulutetuista toimenpiteistä jo puolet on toteutunut joko täysin tai pääosin.
Lue lisää merellisen Helsingin arvioinnista ›

Toimitilayhtiöiden omistajaohjaus

Toimitilayhtiöiden omistajaohjaus on järjestetty pääosin tarkoituksenmukaisesti. Arvioinnissa havaittiin kuitenkin konserniohjeen täydentämistarpeita.
Lue lisää toimitilayhtiöiden omistajaohjauksesta ›

Osallistuvan budjetoinnin toteutuminen kaupunkiympäristön toimialalla

Kaupunkiympäristön toimialan osallistuvan budjetoinnin hankkeiden toteuttaminen on onnistunut hyvin, vaikka henkilöresurssit olivat niukat ja aikataulu kireä. Hankkeiden edistymisestä tiedottaminen ja kaupunkilaisten osallistaminen hankkeiden toteuttamiseen tavoittivat kuitenkin vain kapean osan kaupunkilaisista.
Lue lisää osallistuvan budjetoinnin arvioinnista ›

Esteettömyyslinjausten toteutuminen

Rakennetun ympäristön esteettömyyttä on edistetty aktiivisesti 2010-luvulla, mutta yhteistyön lisäämiselle vammaisyhdistysten kanssa on yhä tarvetta. Rakennetun ympäristön esteettömyyden toteutuminen suunnitelmien mukaisena tulisi varmistaa.
Lue lisää esteettömyyslinjausten toteutumisesta ›

Suurten liikennehankkeiden toteuttaminen

Kaikkia kaupungin suuria liikennehankkeita ei ole toteutettu siten, että niillä olisi mahdollisuus pysyä alkuperäisessä kustannusarviossa tai aikataulussa.
Lue lisää suurten liikennehankkeiden toteutumisesta ›

Katutyömaahaittojen hallinta

Kaupunki ei kykene riittävästi valvomaan suurta määrää työmaita eikä epäkohtien ilmetessä puuttumaan toimintaan riittävän tehokkaasti. Katutyömaahaittojen arviointia tekevät suuret ammattirakentajat, mutta ne vastaavat vain noin puolesta kaivutyömaista kaupungin alueella.
Lue lisää katutyömaahaittojen hallinnasta ›

Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus

Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›

Tontinluovutuksen taloudelliset vaikutukset

Hintakilpailujen lisääminen olisi kaupungin taloudellisen edun mukaista ja parantaisi hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
Lue lisää tontinluovutuksen arvioinnista ›

Uudisrakentamisen laadunvalvonta

Uudisrakentamisen laatua on pyritty parantamaan monin tavoin, mutta ohjeistus kaipaa yhtenäistämistä.
Lue lisää uudisrakentamisen laadunvalvonnasta ›

Päästövähennysten toteuttaminen

Toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi on toteutettu, mutta päästöt eivät ole vielä merkittävästi vähentyneet. Lähivuosina haasteellista on sähköautojen ja niiden latauspisteiden määrän kasvattaminen sekä Helenin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen.
Lue lisää päästövähennysten toteuttamisesta ›

Luonnonsuojeluohjelman toteuttaminen

Luonnonsuojeluohjelman 2015–2024 tavoitteiden toteutumista on edistetty. Luonnonsuojelualueiden perustaminen suunnitellussa aikataulussa on haastavaa.
Lue lisää luonnonsuojeluohjelman toteuttamisesta ›

Toimitilojen käytön tehostaminen

Kokonaistoimitilojen määrä on kasvanut strategiakaudella, vaikka tilankäyttöä palveluissa on tehostettu.

Asunnottomuuden vähentäminen

Asunnottomuusohjelmia on toteutettu ja pitkäaikaisasunnottomuutta on saatu vähennettyä, mutta asunnottomuus kokonaisuutena on kasvanut ja muuttanut muotoaan.

Suurten investointien hallinta

Rakennushankkeiden kustannukset ylittyvät melko harvoin, aikataulut useammin.

Asuntotonttien alennettujen vuokrien taloudelliset vaikutukset

Asuntotonttien maanvuokran määrittelyperiaatteiden läpinäkyvyyttä tulee parantaa. Arvioinnin perusteella alennettujen tonttivuokrien muodossa annettavan tuen suuruusluokka on 40 miljoonaa euroa vuodessa.