Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Kirjastojen vetovoimaisuus ja lukutaidon edistäminen kirjastoissa

Kävijät ovat löytäneet takaisin kirjastoihin koronapandemian jälkeen vuonna 2023, sillä kirjastokäyntien määrä on kasvanut vuosiin 2020–2022 verrattuna. Alakoululaisten kirjastovierailut toteutuvat kattavasti, mutta yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat tavoitetaan heikommin.
Lue lisää kirjastojen vetovoimaisuudesta ja lukutaidon edistämisestä ›

Kulttuuriavustusten kehittäminen

Kulttuuriavustuksia on osittain kehitetty kaupunkistrategian ja kulttuuripalvelukoko-naisuuden palvelustrategian mukaisesti, mutta uusien toimijoiden tai taiteenlajien nousemista avustusten piiriin ei ole ollut mahdollista seurata.
Lue lisää kulttuuriavustusten kehittämisestä ›

Nuorisotyön vahvistaminen

Koronapandemian aikana jalkautuvasta työstä tuli osa perusnuorisotyötä. Nuorisotyöyksiköiden resursseilla ei kuitenkaan kyetä vastaamaan lisääntyneisiin tehtäviin ja tarpeisiin. Henkilöstön rekrytointi on vaikeutunut.
Lue lisää nuorisotyön vahvistaminen -arvioinnista ›

Liikkumisohjelman tavoitteiden toteutuminen

Helsingin liikkumisohjelman toimenpiteet ovat pääosin toteutuneet. Kolmen arvioidun tavoitealueen toimenpiteistä suurin osa oli joko toteutunut tai edennyt aikataulussa.
Lue lisää liikkumisohjelman tavoitteiden toteutumisesta ›

Ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutuminen hankinnoissa

Helsingin kaupungin hankinnoissa ei ole onnistuttu täysin saavuttamaan kaupunginvaltuuston vuonna 2012 asettamia ympäristöpoliittisia tavoitteita. Vaikka useissa ympäristövaikutuksiltaan merkittävissä hankinnoissa ympäristökriteereitä on asetettu aiemminkin, laajemmin kehittämistä on alettu tehdä vasta viime vuosina Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman myötä.
Lue lisää ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutumisesta hankinnoissa ›

Merellinen Helsinki

Kaupunkistrategian tavoitteita on edistetty valtuustokaudella. Merellisen strategian alkuvuosille aikataulutetuista toimenpiteistä jo puolet on toteutunut joko täysin tai pääosin.
Lue lisää merellisen Helsingin arvioinnista ›

Sukupuolten tasa-arvon edistäminen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla

Sukupuolten tasa-arvo otetaan huomioon kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan eri palveluissa, mutta tietoa kävijöiden sukupuolesta kerätään vaihtelevasti.
Lue lisää sukupuolten tasa-arvon edistämisestä ›

Nuorten vaikuttamismahdollisuuksien toteutuminen

Nuorten vaikuttamiseen ja osallistumiseen kasvamista voidaan parhaiten tukea kouluissa. Tämä vaatii kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteistyön tiivistämistä.
Lue lisää nuorten vaikuttamismahdollisuuksien arvioinnista ›

Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus ja kokonaisuuden hallinta

Liikunta- ja kulttuuripalvelujen omistajaohjaus on järjestetty pääosin tarkoituksenmukaisesti. Kaupunkitasolla ongelmana on, ettei pormestarin ja apulaispormestareiden työnjakoa omistajaohjauksessa ole määritelty.
Lue lisää liikunta- ja kulttuuripalvelujen arvioinnista ›

Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus

Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›

Lasten ja nuorten mahdollisuus harrastaa

Kaupunki on parantanut lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Harrastusten hinta ja tietämättömyys mahdollisuuksista voivat olla harrastamisen esteenä.

Liikuntatoimen strategisten tavoitteiden toteutuminen

Liikuntastrategian tavoitteet ovat pääosin toteutuneet. Terveyttä edistävää liikuntaa on lisätty ja avustusjärjestelmä uudistettu.