ICT-palveluhankintojen tuottavuus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla

Estimated reading time 1 minute
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymys oli, onko toteutuneiden ICT-palveluhankintojen avulla onnistuttu kasvattamaan palvelutuotannon tuottavuutta toimialalla. Arvioinnissa selvitettiin, onko ICT-palveluhankintoja johdettu riittävän laadukkaasti, onko ICT-palveluhankintoja tehneen henkilöstön hankintaosaaminen ollut riittävällä tasolla ja onko sitä kehitetty. Lisäksi arvioitiin, ovatko tehdyt ICT-palveluhankinnat johtaneet palvelujen parantumiseen tai säästyviin menoihin.
Johtopäätökset
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on joiltain osin onnistunut kasvattamaan palvelutuotannon tuottavuutta ICT-palveluhankintojen avulla. ICT-palveluhankintojen ei voida todeta johtaneen säästyneisiin menoihin, mutta jotkut hankinnat ovat kuitenkin johtaneet parantuneisiin palveluihin ja oman henkilöstön työaikasäästöihin. ICT-palveluhankintoja tekevän henkilöstön näkökulmasta hankintaosaamisen taso arvioitiin hyväksi, vaikka ICT-palveluhankintoja koskevaa koulutusta kaivattiinkin enemmän. ICT-palveluhankintojen ja -hankkeiden johtamisessa sekä ohjaamisessa nähtiin kehitettävää.
kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietohallintopalveluiden tulee
- varmistaa, että ICT-palveluhankintoja ja -hankkeita johdetaan järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti.
- kehittää sisäistä viestintää ja tiedotusta ICT-palveluhankinnoista.
- huolehtia siitä, että ICT-palveluhankintoja toteuttava henkilöstö saa riittävästi ja säännöllisesti ICT-palveluhankintoihin liittyvää koulutusta.
- varmistaa, että ICT-palveluhankintojen sujumisesta kerätään asiakaspalautetta.
- luoda käytäntö hankinnoista saatujen hyötyjen, oppien, onnistumisten ja epäonnistumisten dokumentointiin ja seurantaan.
Add new comment