Palvelusetelijärjestelmän toimivuus perusterveydenhuollossa

Beräknad lästid: 2 minuter
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymys oli, onko palvelusetelin käyttö edistänyt perusterveydenhuollon toimivuutta ja sujuvaa hoitoon pääsyä. Tätä arvioitiin tarkastelemalla, onko palvelusetelin käyttö edistänyt sujuvaa kiireettömään hoitoon pääsyä. Lisäksi arvioitiin, onko palvelusetelijärjestelmä toimiva asiakkaan ja palvelun järjestäjän näkökulmista, ja onko palvelusetelijärjestelmän kustannusvaikuttavuutta selvitetty. Yleislääkärin vastaanoton palveluseteli otettiin Helsingissä ensin kokeilumuotoisesti käyttöön vuonna 2019, ja vuonna 2021 siitä tuli yksi lääkäripalvelujen järjestämistavoista. Palvelusetelin tarkoituksena on helpottaa asiakkaiden pääsyä lääkäriin ruuhkatilanteissa.
Johtopäätökset
Yleislääkärin vastaanoton palvelusetelien käyttö ei ole merkittävästi edistänyt perusterveydenhuollon toimivuutta ja sujuvaa hoitoon pääsyä terveysasemilla, sillä se soveltuu vain pienelle osalle terveysasemien asiakkaista, ja setelin saatavuus on rajattua. Hoitoon pääsyä on pystytty sujuvoittamaan hetkittäin alueellisesti ja yksittäisten asiakkaiden osalta. Palvelusetelijärjestelmään liittyy erilaisia ongelmia, kuten hoidon jatkuvuuden katkeaminen, potilastietojen siirtymisen ongelmat ja palvelusetelin matala kustannusvaikuttavuus. Arvioinnissa tehtyjen havaintojen perusteella palveluntuottajien valvonta ei ole toiminut ohjeiden mukaisesti. Yleislääkärin vastaanoton palvelusetelin arvo on tarkoitus päivittää vuonna 2025, sillä palvelusetelin hinnassa on havaittu inflaation aiheuttamaa korjaustarvetta. Oman ja hankitun palvelutuotannon vertailu on keskittynyt lähinnä kustannusten vertailuun, eikä toimialalla ole laskettu setelistä syntyviä kokonaiskustannuksia tai mitattu sen vaikuttavuutta.
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalveluissa tulee
- valvoa terveysasemien lääkäripalvelujen palvelusetelituottajia palvelusetelistä annetun sääntökirjan mukaisesti.
- tehdä kokonaisarvio yleislääkärin vastaanoton palvelusetelin toimivuudesta ja kustannusvaikuttavuudesta palvelujen järjestämisessä.
- kehittää yleislääkärin vastaanoton palvelusetelijärjestelmää tehdyn arvion perusteella.
Kommentera