Nuorisotakuun toteutuminen

Artikkelin kuvituskuva

Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia

Tavoite

Pääkaupunkiseudun ulkoiset tarkastustoimet toteuttivat yhteisarvioinnin nuorisotakuun vaikuttavuudesta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.  Nuorisotakuun toteutumista tarkasteltiin vuosina 2011–2015 kehitetyn ja vuoden 2013 alusta voimaan astuneen nuorisotakuun mukaisesti. Nuorten yhteiskuntatakuun mukaan jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Koulutustakuun mukaan jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin.

Johtopäätökset

Helsinki on panostanut nuorisotakuun toteuttamiseen taloudellisesti ja toteuttanut strategiaohjelmassa mainittuja toimenpiteitä kattavasti. Erityisesti koulutustakuun toteuttaminen on ollut Helsingissä vaikuttavaa. Koulutukseen pääsy perusopetuksen päättävien osalta toteutuu erittäin hyvin. Tavoitteen toteutumista on osaltaan auttanut se, että Helsinki on hakenut ja saanut ammatillisen koulutuksen lisäpaikkoja. Nuorten koulutuksen haasteena ovat alle 30-vuotiaat nuoret, joilla ei ole toisen asteen tutkintoa. Kaikkia nuoria ei kuitenkaan tavoiteta pelkästään opetusviraston palvelutarjonnalla, vaan monet nuoret tarvitsevat laajaa palveluvalikkoa alkaen sosiaali- ja terveyspalveluista. Moniammatillisen matalan kynnyksen Ohjaamon hankerahoitus päättyy helmikuussa 2018. Ohjaamon parhaiden käytäntöjen kehittäminen vakinaiseksi toiminnaksi on varmistettava hyvissä ajoin ennen hankkeen päättymistä.

Nuorisotakuun työllisyyttä koskevan tavoitteen osalta kaupungin toimenpiteiden vaikutuksia on vaikea osoittaa. Nuorisotakuun toteutumista kuvaava indikaattori osoittaa, että yhä useamman nuoren työttömyysjakso ylittää takuun rajaksi asetetun kolme kuukautta. Näin ollen nuorisotakuu ei toteudu. Toisaalta kaupungin oman nuorisotakuuhankkeen Respan työ on ollut vaikuttavaa, joten ilman Respaa nuorten tilanne olisi voinut olla vielä heikompi yleisesti ottaen haastavassa työllisyystilanteessa. Jatkossa vaikuttavuuden edellytyksiä parantaisi suunniteltu nuorten palvelujen yhteen kokoaminen ja viestinnän parantaminen nuorten omien viestintäkanavien kautta.

Lautakunta toteaa, että

kaupunginhallituksen tulee

  • varmistaa, että nykyisellään hajanaiset nuorten palvelut kootaan nuoren näkökulmasta yhdeksi palvelukokonaisuudeksi.

kaupunginkanslian tulee

  • yhdessä Ohjaamon muiden toimijoiden kanssa varmistaa, että Ohjaamo-hankkeessa kehitettävät hyvät käytännöt jatkuvat myös hankekauden päättymisen jälkeen.

kaupunginkanslian työllisyyspalvelujen tulee

  • nuorille suuntautuvassa viestinnässä ottaa entistä enemmän huomioon nuorten suosimat sosiaalisen median kanavat.

 

Oliko tämän artikkelin sisältö sinulle hyödyllinen?

Lisää uusi kommentti

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.