Pyöräilyn edistämisohjelman toteutuminen

Artikkelin kuvituskuva

Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia

Tavoite

Arvioinnin pääkysymyksenä oli, ovatko hallintokunnat toteuttaneet pyöräilyn edistämisohjelman ja polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelman toimenpiteitä. Lisäksi arvioitiin toimenpiteiden vaikutuksia pyöräilyn seuraamiseen kehitettyjen mittareiden perusteella.

Johtopäätökset

Suuri osa pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteistä on edennyt. Tärkeimmät toimenpiteet pyöräilyn edistämiseksi, eli pyöräilyinfran rakentamisen toimenpiteet, ovat kuitenkin lähteneet käyntiin vain osittain. Valmiita liikenne- ja katusuunnitelmia ei ole kyetty vielä tuottamaan ja sen myötä hankkeita toteuttamaan niin paljon kuin rahoitus mahdollistaisi. Myös pyöräpysäköinnin investoinnit ovat jäljessä aikataulusta valmiista suunnitelmista ja riittävästä rahoituksesta huolimatta. Viime vuosina pyöräilyn edistämiseen varattuja määrärahoja on merkittävästi käytetty reiteillä, joilla ei ole potentiaalia vilkkaaseen pyöräliikenteeseen. Pyöräilijämäärien simulointien myötä painopistettä ollaan kuitenkin muuttamassa keskeisimmille reiteille.

Pyöräilyn kehityksen mittareita ovat pyöräilijämäärät, kulkumuoto-osuuden kehittyminen sekä selvitykset kaupunkilaisten näkemyksistä pyöräilystä. Seurantamittareita voisi kuitenkin olla enemmänkin, sillä esimerkiksi pyöräilyinvestointien tuottavuutta, taloudellisuutta tai vaikuttavuutta ei seurata suoraan.

Pyöräpysäköinnin kehittämisen vastuunjakoa ja prosessipolkuja on syytä selkeyttää, jotta ohjelmaan määritellyt toimenpiteet saadaan toteutettua. Pyöräpysäköintitelineet tulee toteuttaa vähintään suunnitellulla laatutasolla.

Lautakunta toteaa, että

kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvirastolle tulee

• asettaa yhteiset mittarit ja tavoitteet pyöräilyinfran toteuttamiseen ja vaikutusten seuraamiseen.

kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston tulee

• kohdentaa pyöräilyn edistämisen määrärahat ensisijaisesti baanaverkon ja pyöräilyn muiden pääväylien rakentamiseen.

• toteuttaa pyöräpysäköinnin investointiohjelman mukaiset suunnitelmat.

Oliko tämän artikkelin sisältö sinulle hyödyllinen?

Lisää uusi kommentti

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.