Designpääkaupunkihankkeen 2012 onnistuminen

Artikkelin kuvituskuva

Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia

Tavoite

Tavoitteena oli arvioida World Design Capital Helsinki 2012 -hankkeen (WDC -hanke) onnistumista Helsingin kaupungin näkökulmasta. Strategiaohjelman 2009–2012 mukaan kaupungin vetovoiman ja tunnettuuden parantamiseksi tarvittiin kansainvälistä näkyvyyttä omaavia tapahtumia. Mittarina vetovoimaisuuden ja tunnettuuden lisäämisessä toimi työ- ja lomamatkailijoiden määrän kehitys. Tunnettuuden paranemisen ja matkailijamäärän kehityksen lisäksi arvioitiin WDC -hankkeen kansallista ja kansainvälistä viestintää. Viestintä oli keskeisessä roolissa tunnettuuden rakentamisessa. Kysymyksiin haettiin vastauksia haastattelemalla WDC -hankkeen asiantuntija- ja vastuutahoja sekä tutustumalla aiheesta olemassa oleviin selvityksiin, tilastoihin ja tutkimuksiin.

Designpääkaupunkihanketta varten perustettiin säätiö nimeltä Kansainvälinen designsäätiö. Säätiö perustettiin määräajaksi 31.12.2017 saakka. Toteuttamissopimuksen sopijaosapuolikaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Lahti. Säätiön tarkoituksena oli edistää ja tukea designin kulttuurista, sosiaalista ja taloudellista hyödyntämistä Helsingin seudulla, kansallisesti ja kansainvälisesti. Designvuosi jatkuu edelleen muun muassa Toimiva kaupunki -jatkohankkeena. Jatkohanke on palkannut muotoilijoita työskentelemään kaupunkien palveluksessa.

Johtopäätökset

Helsingin tunnettuus vahvistui designvuonna, koska medianäkyvyys oli kansallisesti ja kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta. Mediaosumia oli ennätyksellisen paljon. Helsinki onnistui nousemaan esille medioissa ja sai runsaasti positiivista huomiota designkaupunkina, jossa kannattaa vierailla. Designvuosi houkutteli matkailijoita Helsinkiin, mutta matkailijayöpymismäärät eivät lisääntyneet edellisvuodesta. Syynä matkailijayöpymisten vähenemiseen oli Euroopan talouskriisi. Ilman designvuotta matkailijamäärät olisivat kuitenkin laskeneet alle edellisvuoden. Vuodelle 2012 asetettua tavoitetta viiden prosentin kasvusta matkailijayöpymisissä ei saavutettu.

Viestintä oli onnistunutta, kun sitä mitataan medianäkyvyydellä ja medianäkyvyyden laadulla. Design-vuoden alkuvaiheen tiedotuksen ja nettisivujen laatuun olisi kuitenkin pitänyt panostaa enemmän, koska nettisivuja pidettiin vaikeaselkoisina. Hankehakemuksia tuli designsäätiölle enemmän kuin odotettiin. Tämä hidasti hakemusten käsittelyaikaa. Hankehakemusten käsittelyyn olisi pitänyt varata enemmän resursseja. Matkailulla on merkittävä vaikutus kuntien talouteen, kansantalouteen ja työllisyyteen.

Lautakunta toteaa, että
  • kaupungin tulee olla mukana designpääkaupunkihankkeen tyyppisissä tapahtumissa tulevaisuudessakin, koska ne vahvistavat kuvaa Suomesta ja houkuttelevat matkailijoita kaupunkiin. Hankkeiden taloudellinen kannattavuus tulee kuitenkin harkita huolella.
  • hankkeet tulee jatkossa käynnistää aiemmin.
  • hankkeiden päätöksentekoprosessien nopeaan läpimenoaikaan ja alkuvaiheen tiedottamisen laatuun tulee jatkossa kiinnittää huomiota.

Oliko tämän artikkelin sisältö sinulle hyödyllinen?

Lisää uusi kommentti

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.